Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

söndag 5 juli 2015

Jag har lärt mig att göra om field-models till battle-models och vice versa i ett äldre pc-spel nyligen. Har ändrat så att en karaktär blivit en annan karaktär, och det har inte varit enkelt att i praktiken sätta ihop alla kroppsdelar igen ifrån scratch då de var alldeles för små som "field"-delar för att bara gå att kopiera och klistra in.

Ny FIELD-model för Scarlet i spelet Final Fantasy VII till PC, ersätter Aeris/Aerith som spelbar karaktär.


Man har varit tvungen att för det första byta ut alla namn på filerna till de motsatta namnen hos den karaktär man vill ska få den andres utseende, och det är över fyrtio olika kroppsdelar med konstiga namn. Sedan var man tvungen att förstora upp alla delarna en hel del via en editor för att de skulle bli lika stora som skelettet är till "battle"-modellerna, då de är mycket mycket större!

Sedan skulle man klistra ihop hela karaktären då alla kroppsdelar låg huller om buller, och det var detta som tog en jävla massa tid. Detta räckte heller inte då man dessutom måste få karaktären att fungera med animationerna (rörelser), och då flertalet axlar och annat var ur led vid diverse animationer så var det en dryg process att få allt det att se bra ut. När detta var gjort så var det ögonen och munnen som egentligen består av enkla BMP-bildfiler. Men det gällde att göra den nya karaktärens bildfiler läsbara för editorn och spelet. Detta gjordes genom namnbyte av texture-filerna som innehöll bildfilerna med ögon och mun.  Problemet var att hitta vilka filer som var vilka av de texturefiler som fanns - då ögon måste ersättas med ögon osv.

När allt detta var gjort efter mer än tolv timmar (detta gällde då enbart när jag gjorde field modellen till en battle model) så återstod det att lägga in filerna i spelet.

Man hade unrarat originalfilerna via ett program som heter "unlgp". Nu h placerade man de nya filerna (39 delar/parts för en battle-model) i den un-rarade mappen och även animationsfilen (som innehåller rörelser, och som gjorts kompatibel med den nya modellen). Sen satte man ihop en ny LGP-fil av den nya mappen och startade spelet.

Spelet såg ut att fungera som det skulle tills det blev en strid - då hackade bilden fast sig.. Vad berodde detta på? Jo, man fick inte lägga in modellfilerna och animationsfilen samtidigt efter att ha sparat dem i samma mapp. Man behövde spara de 39 filerna i en mapp för sig och animationsfilen i en annan - då de annars skrev över varandra och orsakade låsning.

När jag insett detta och prövade igen så fungerade allt som smort. Jag hade nu skapat en helt ny battle-model (som ersätter en gammal karaktär) i striderna i PC-versionen av spelet Final Fantasy VII. Och det är en modifierad version utan blockiga karaktärer!

Då varje figur har olika modeller beroende på om de är gamla, unga, festfixade eller en world, field eller battle-model så har jag så klart inte gjort klart arbetet ännu. Man måste ändra alla varianter av karaktären. Har inatt fixat field-modellen till perfektion och gjorde till och med om en del av karaktären till det bättre. Så måste nu lägga till den delen i battle-modellen då den annars har den fula kroppsdelen kvar. Lättare sagt än gjort skulle det visa sig då man vill ha perfekta konturer. Röven måste passa med ben och kropp så att det inte ser onaturligt ut - för inlevelsens skull. Och det är inte enkelt när röven är en miniatyr som man måste förstora tills den passar.

Men har gjort merparten nu! Måste hinna allt innan den 24 augusti då jag börjar plugga på heltid på internat. Känner mig pressad och sover knappt.

Detta projekt startades 07, men avbröts då programmet man använder slutade fungera på min dator. Märkte att det fungerade på den dator jag satte ihop härom året och åter startade projektet. Tanken är/var att ersätta hjältarna i spelet FF7 med skurkarna från organisationen "The Shinra". Men då det kräver enormt mkt jobb att skapa modeller som ser bra ut så kanske jag får nöja mig med några karaktärer. Denna som jag arbetat med nu är den enda jag tänker göra ifrån grunden genom att förändra en field-model till en battle-modell.

Det är en betydligt enklare process att ändra utseendet från en battle till en battle, eller field till field. I praktiken bara copy & paste och finjustera lite. Men att ändra från en typ till en annan kräver mkt arbete och trial & error. Och det här var sista gången tror jag :P. Man blir taggad när saker löser sig, men vill ge upp när det går dåligt. Envisheten gör att man håller ut trots att man nästan exploderar av huvudvärken som man får när saker inte går vägen efter flera timmars försök.. Men desto skönare känsla när man till slut lyckas! Envis som jag är så ger jag ju inte upp.

Aerith (i rosa klänning) är hjälten jag ersatt.

Scarlet (i rött) är den nya spelbara Shinra-skurken jag ersatt henne med..

För de som spelat PRB-versionen av FF7 till PC så kanske modellen till Scarlet känns igen?

Jo, därför att jag skapade inte Scarlets modell. Vad jag gjorde var att göra om karaktären Scarlets modell till en modell för Aerith i field bl.a. Och framför allt att göra en battle-modell av denna modell.

Det är inte samma modell även om jag byggt ihop den så att den ser nästan identisk ut. Man satte nämligen ihop den på nytt och det är inte exakt samma konturer eller delar. Att skapa en helt ny battle-modell med gamla field-delar är som att göra en ny modell från scratch med redan existerande material.

Så jag har skapat en ny modell från grunden med gammalt material. =) Så det är enkelt att tro att jag bara fotograferat en redan existerande field-modell. Men det ska jag visa senare att den funkar i battle nu.

Aerith/Aeris battle-model, karaktären jag ersatt med modellen ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar