Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

onsdag 14 mars 2012

Angående min olovligt bortsålda/stulna Dobermann! 1


Angående min Dobermann-valp:

Jag for och hämtade hem den från Malmö tisdagen för tre veckor sedan. Jag hade då velat köpa en Dobermann sedan början av terminen och mycket av tjafset med min förvaltare i början av det här året handlade om att han inte ville godkänna ett hundköp och vägrade ge mig pengar till en från min fond eller mitt kapital. Syrran hade fått sin hund genom att hennes god man gav henne pengar från hennes kapital så jag tyckte att det var fel och orättvist att min förvaltare sa nej..
Jag löste problemet genom att vecka efter vecka sälja mina ägodelar samt söka efter Dobermanns på blocket, denna ras var dock väldigt ovanlig och särskilt här uppe i norr. Jag hade i början av året haft en svart hundvalp på g i Haparanda men eftersom att jag övertalades att gå skola i Mellansel så ställde jag in köpet och den blev sedan såld eftersom att jag senare när jag ändrade mig av olika anledningar (hot mot förvaltaren osv) blev inlåst på en psykiatrisk avdelning.. Hundvalparna blev sålda medans jag satt inne och dessa kostade enbart 2000kr om jag hämtade dem eller 4000kr st om de skulle ha kört den till mig med lastbil.

Medans jag var på psykiatrin fick jag tag i en ny säljare som hade en svart Dobermanvalp (hane) och hon var trevlig och ville sälja den till mig. Den här hunden saknade stamtavla men gick att regga då bägge föräldrarna hade stamtavla och jag kunde köpa den för 7000kr plus resekostnader (den fanns utanför GBG). De i Haparanda saknade stamtavla och gick inte att regga eftersom en av föräldrarna saknade stamtavla. Iaf, den här tanten ändrade sig och ville inte längre sälja hunden när jag råkade nämna mitt förvaltarskap! Hon fick för sig att hunden måste ha en ägare som kan sköta om den och att jag inte var en sådan eftersom at jag hade förvaltare, det betydde enligt henne att jag inte kan sköta mig sj...

Då kontaktade jag en seriös kennel som sålde Dobermanns för 10000kr/st och dessa valpar fanns utanför Stockholm och var fyra månader gamla. Hon sa att deras valpar inte hade någon aggresivitet kvar och att de var hur underbara som helst samt att hon själv börjat med en Dobermann som första hund så hon tyckte inte att det var något problem att jag var nybörjare. Jag sa att jag skulle återkomma när jag fick tillräckligt med pengar (hade cirka 4k). Hennes valpar blev sålda innan jag fick ihop tillräckligt med pengar..

Ett tag senare efter att jag släppts från psykiatrin och fått sålt en massa tv-spel med mera så kom det fram en annons på Blocket om bruna Dobermannvalpar som såldes för femtusen kronor st i Vollsjö utanför Malmö. Jag ringde upp och bad säljaren att hålla en tik åt mig. Tanken var att jag skulle köpa en valp vid åtta veckor samt att det skulle vara en tik så att det skulle bli enklare för mig som nybörjare.

Min förvaltare lovade att betala resan eftersom att han inte ansåg sig kunna säga nej om pengarna gick till saker (åt mig), resor eller liknande. Men han ville inte bidra till hunden eftersom att han i så fall skulle bära ansvaret för att ha tillåtit mig att köpa en hund. Jag tänkte somsagt köpa hunden redan vid åtta veckor men blev övertalad av min socpedagog och hyresvärden att inte göra det..

Min hyresvärd sa att han inte trodde att jag skulle klara av en hund och särskilt inte en krävande hund och sen yrkade han på att hyreskontraktet var emot djur och att han varit snäll som tillåtit katter. Å andra sidan så yrkade jag på att min syster har samma kontrakt och samma hyresvärd men fick sin Golden. Hyresvärden lyckades i alla fall få mig att vilja köpa en raskatt istället och det var något som förvaltaren tänkte fixa utan vidare från mitt konto också. Problemet var bara att jag ångrade mig två veckor senare efter att ha snackat med hundägaren och sagt att jag inte skulle köpa hunden, han blev rätt besviken eftersom han hållit den.. Jag hade använt att jag omöjligt kan fara till Sturup för att sedan resa till Lund och sedan till Sjöbo och sen där bli hämtad av hundägaren när jag hade feta transportburen att bära runt på som argument till att inte fara ner och köpa hunden. Bland annat det argumentet som föräldrarna och socpedagogen körde med.

Sen kom jag på att problemet enkelt kunde lösas om jag kunde få hundägaren att komma med hundvalpen till flygplatsen, på så sätt skulle jag ju slippa fara runt med buren överallt. Jag ringde upp säljaren och förklarade min idé och han gick med på det ifall jag skulle betala 2000kr i förväg till honom. Jag tog den här risken och förde över 2000kr via internetbanken till honom i förväg. Allt gick som planerat och jag fick hem världens goaste och finaste bruna Dobermannvalp för 4000kr, jag hade då prutat ned priset på valpen med en tusenlapp. Sen tillkom resekostnader för 2000kr samt extra kostnader för hundsaker (matskål, madrass, vattenskål, koppel och halsband) och taxi med tusen spänn. Åkte ju taxi från djurafärren med buren och sen med buren till flygplatsen och sen med hunden och buren från flygplatsen..

Jag har slitit och kämpat för att både få råd med och kunna hämta hem den här valpen och jag har sålt bort många grejer. Jag fick kvitto på att hunden var registrerad med chip, vaccinerad, avmaskad osv och sen fick jag ett kvitto där det stog säljarens namn och adress samt info om hunden och sen så fanns det en tom del där jag skulle skriva in mig som ny ägare. Detta gjorde jag också! Det här papperet skulle skickas in till Jordbruksverket omgående.

När jag kom hem så bad jag farsan att skicka in papperet (kostade 70kr) men han sa åt mig att ge papperet till min förvaltare för att det var hans jobb att skicka in det, jag sa att jag inte litade på honom men farsan sa att det var lugnt.. Grejen är den att min förvaltare skickade aldrig IN papperet och har nu gett bort det till SOC!!! Detta är tjänstefel!!!!!!!!!! Hans uppgift var att skicka in papperet på mitt ägandeskap snarast men han väntade med detta.. Jag sa åt honom många gånger men han påstod att det inte var nödvändigt och att jag ändå var ägare!?

Iaf, jag tog hand om hnden i en vecka (tills torsdagen för två veckor sedan) men sen så lurade min socpedagog och förvaltaren mig till att lämna bort den till någon hundvan kvinna i två veckor.. Hon skulle då besluta sig för om hon skulle behålla den eller inte. Beslutet blev att hon inte skulle behålla den men hade hon behållit den hade hon måstat betala mig femtusen först. Nu när hon valde att inte behålla den så ville hon sälja den på Blocket och detta var jag emot. Min förvaltare och socpedagog hade försäkrat mig att jag skulle få hälsa på och umgås med hunden lite då och då men detta händer inte om den säljs på blocket samt att jag som ägare ville bestämma vem som ska köpa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar