Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

lördag 9 juni 2018

Star Wars fans som mig är inte emot kvinnor eller svarta i Star Wars - vi ogillar när karaktärer oavsett hudfärg och kön har dåliga roller, och specifikt när äldre karaktärer förändras negativt!


Det handlar om hur karaktärerna blir porträtterade i filmen - inte om deras kön eller hudfärg - deras roller suger helt enkelt i de nya filmerna!

Denna film är en film som spekulerar i att Kathleen Kennedy, President för LucasFilm efter Lucas - ska avgå i september! 

Jag ger här nedanför min syn på det som tas upp kring färgade skådespelare, kvinnliga skådespelare och feminismen i Star Wars.

Vi har inget emot kvinnor och svarta i Star Wars.. Jag är inte vit heller.. 

Jag gillade kvinnliga karaktärer som Mara Jade, Padme Amidala och Twilek jedis från det utökade universumet. Spelade alltid kvinnlig Jedi i Knights of the old Republic - och har inget mot svarta skådespelare som Lando.

MEN - svarta karaktärer behöver ha badass-roller och inte framställas som mesar.. Och i nya filmer ger de svarta skådespelare skitroller som jag inte vill jämföra mig själv med. Finn var okej i AFA men i TLJ hade han inget annat syfte än att vara en svart i Star Wars - ingen bra personlighet eller historia.. 

Det sitter inte i att jag som mörk behöver se mörka på skärmen.. Under hela min uppväxt identifierade jag med vita män eftersom de hade alla roller. Svarta kan identifiera med alla färger på film - så länge karaktären är grym! På samma sätt som att massor av vita killar älskade svarta Wesley Snipes i Blade. Då han var badass - problemet med svarta i dagens filmer är att de är töntar. Vita gillade även svarta rappare sådär för 15 år sedan för de var tuffa och hade stil. 

Det sitter inte i hudfärgen - utan i rollen..

Svarta får dåliga roller vilket innebär dålig representation. Jag identifierar hellre med en badass vit än en töntig svart. 

Detsamma kan sägas om kvinnliga roller. Där jag inte har något emot kvinnor i Star Wars. Men de måste porträtteras på rätt sätt. Felet med Rey är att hon tilldelas stor förmåga, kraft och dylikt utan träning, tidigare erfarenhet etc - hon besegrade Kylo Ren trots att han blivit tränad i flera år av Luke Skywalker, där hon själv aldrig hållit i en ljussabel. Hon besegrade Luke utan större svårigheter, hon klarade av att flyga Millenium Falcon lika bra som Han Solo första gången hon satte sig i rymdskeppet - där han kört skeppet i över 40 år.. Kort och gott hon är för bra på allt, och har inga svagheter alls - och den enda förklaringen till hennes förmågor är att hon är kvinna.. Sedan när var kvinnor bäst på allt de gör bara för att de är kvinnor? Det kallas för "Mary Sue".. 

Bra kvinnliga karaktärer behöver byggas upp. Likt Luke som började som en bonde i rymden, och utvecklades till en Jedi Riddare. Kvinnor som Rey startar som bäst och stannar så - det duger inte för oss fans som gillar när karaktärer växer och blir bättre genom filmerna. Jag gillar skådespelaren för Rey men hon förtjänade en klassisk historia likt Luke - fast ny. Och det vore helt okej att hon är okunnig i episod sju men utvecklas genom trilogin. Det suger när hon har allt från starten och inte behöver lära sig något eftersom hon redan kan allt.

Angående de andra kvinnliga karaktärerna så var de värdelösa karaktärer. Admiral Koldo från TLJ var en lila-hårig SJW karaktär endast där för att trycka ner de vita manliga karaktärerna runt omkring henne, sprida feministiska slagord och allmänt är hon en politisk propagandakaraktär - dessa har ingen plats i Star Wars och förstör serien med sin politiska propaganda. Jag vill som fan bli transporterad till en galax långt långt borta - inte uppleva politiska budskap som jag stöter på varje dag i det verkliga livet - bli nedtryckta i min hals..

Galaxen känns inte långt långt borta när politisk feminism trycks ner i min hals.. 

Med detta sagt så gillar jag ju karaktärer av traditionell feministisk karaktär som Leia och Padme - men de är fortfarande feminina badasses. De är inte feministiska propagandaorgan. Visst - de sprider det feministiska budskapet att "kvinnor kan", men de gör det på RÄTT sätt. 

- De är grymma karaktärer - till skillnad från Admiral Holdo som är ett propagandaorgan.

Slutligen angående den koreanska karaktären Tico så suger hon som karaktär. Inte för att hon är korean utan för att hon inte tillför storyn något. Hon finns där bara för att meddela publiken att vi har färgade kvinnor representerade - men likt den svarta nya karaktären i TLJ Finn, så är hon totalt ointressant som karaktär. Karaktären blir då bara ett tillägg för att skaparna av filmen vill ta politiska poäng..

Ge henne en grym roll och jag har inget problem med att hon är korean. Men sluta lägga till färgade bara för mångfaldens skull - när de inte får intressanta roller utan endast finns där för att fylla en kvot..

Sedan avskydde jag relationen mellan Finn och Tico - ville se en badass Finn i relation med Rey. Varför måste svarta alltid paras med andra färgade.. Vita och svarta fungerar utmärkt. Jag själv väljer en vit kvinna över någonting annat vilken dag som helst - så länge hon är feminin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar