Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

fredag 2 januari 2015

Jag med andra år 2003-2004! (Vår årskurs 6 och höst årskurs 7, de flesta bilderna är ifrån avslutningen på Östteg samt från utlandsresan till Kanarieöarna på adoptivmorsans 50 årsdag! Klicka på bilderna för större bild.)

Skolavslutningen i årskurs 6 i Tegs Kyrkan år 2003. Vi sjunger i kör, och det är vår klass samt parallellklassens elever.

Körsång på avslutningen i åk 6 med vår klass och parallellklassen i Tegs Kyrkan år 2003!

Det blev gitarrspel även under denna avslutning år 2003. Nu var det betydligt fler ifråna ndra klasser som deltog. 

Jag med familjemedlem utanför Tegs Kyrkan efter avslutningen i årskurs sex år 2003.

Lite deppig stämning..

Jag efter avslutningen i årskurs sex år 2003. Uppgivenhet verkar vara känslan.

Lägg märke till mannen i bakgrunden som smilar in i kameran :P.

 Efter skolavslutningen i Kyrkan så samlades alla i vår klass i vårt klassrum på Östtegsskolan för att ta farväl av klassen och läraren. 

Föräldrar var närvarande. 

De flesta av eleverna började dock på Tegs Centralskola i olika klasser år 2003.

 Elever som följt varandra sedan sexårs år 1996 skulle nu splittras år 2003 för att börja i nya olika klasser på Högstadiet. 

(Har hört att man tidigare i Sverige följde sin första klass hela vägen till slutet av årskurs nio, det hade varit bättre om man fortfarande gjort så i min mening.)

Det delades ut rosor, man åt jordgubbar och godis. En liten sammanfattning av sju år tillsammans i samma klass år 2003.

Vi ex-elever i klass 6B på Östtegsskolan har börjat att ställa upp oss med ryggarna mot anslagstavlan för att höra på Frökens avslutningstal år 2003. 

Ironin i att jag står bredvid Herman här, snubben som ägde mössan i händelsen år 2005 på Tegs Centralskola. Konflikten som i praktiken lett till all skit jag är i nu (och har varit de senaste fem åren), då konflikten ledde till en utredning på BUP där jag fick diagnoser som sedan använts som skäl för att begränsa mig i vuxenlivet..!!

(Och man vinklar ju ens beteende mot en och påstår att beteendet är ett bevis för avvikelser och socialt avvikande beteende. Sen hittar de på att man havt "autism i barndomen" osv utan grund, genom att hänvisa till rapporter om bråk redan i lågstadiet. Alla år som var konfliktfria då? Nej, de ignorerar man. Det faktum att andra också bråkade i lågstadiet, samt på TC, ignorerar man.)

Sjukt att man straffar någon för livet för ett vanligt bråk, och ännu sjukare att enbart jag blev straffad när jag knappt var upphovsman till det som hände. Det är BUP:s grej att ensidigt skylla allting på en enda individ och stämpla med diagnoser som aldrig tas bort!

 Läraren får en avskedskram av en elev. Jag var den längsta killen i klassen. 2003!

 Vår lärare/Fröken Berit Olofsson ska läsa sitt avskedstal och hela klassen står samlad minus någon enstaka elev. År 2003, flera elever ser lite sorgsna eller uppgivna ut.

Läraren läser sitt avskedstal för klassens samlade elever år 2003. Tiden på Östtegsskolan var nu över efter sex år där, klassen hade även följt varandra ett förskoleår så sju år tillsammans var nu över.

På Tegs Centralskola sågs ju de flesta av eleverna igen, men man fick nya vänner i de nya klasserna och gamla vänskaper höll inte alltid.

Jag äter en glass under sommarlovet år 2003.

Det blev även en del bad under sommaren år 2003.

Familjen på altanen på villans baksida sommaren år 2003. Jag antar att detta är ifrån Morfars 75 årsdag. Huset fortfarande vitt 03.

Morfars 75-årsdag sommaren år 2003. 

Det var en något nedstämd stämning under detta firande på Morfars 75 årsdag. Jag minns ej varför men vare sig jag eller syrran var särskilt glada på bilderna.

Och detta var innan vi började i årskurs sju.

Kusinerna med familj var också på besök för att fira Morfar (deras Farfar). År 2003.

Det var nu fem år sedan firandet i Mallorca på Morfars 70 årsdag år 1998.

 Familjen besökte några släktingar på farsans sida och vi var bland annat förbi på en sandstrand. Jag tror inte att jag var så jätte sugen på att bada. År 2003!

 Jag började i klass 7F på Tegs Centralskola hösten år 2003. 

Vi fick vara med i SVT 2 i ett program som hette "Plus Ekonomi" där vi fick medverka i ämnet "Familjeekonomi".

Tyvärr så var en del killar i klassen frånvarande då de hade fotbollsmatch just denna dag.

Och jag blev aldrig intervjuad eftersom att jag förmodligen såg för hotfull ut, hade en tuff hållning och var egentligen rätt nervös då vi alla visste att vi skulle vara med i TV.

Jag spelade in denna film på VHS och sen så överförde jag den till datorn via ett program runt år 2009. Har sedan laddat upp den igen år 2011 efter att användarna bytts ut några gånger.

Jag var missnöjd över klasstillhörigheten vilket visade sig i depression och klagomål hemma, just för att jag inte ville vara enda killen som inte spelade fotboll. Alla tjejer spelade också fotboll i klassen för övrigt.

Det blev även så att jag fick medverka i en artikel angående friidrott under hösten år 2003.

Artikeln fanns i extratidningen "lilla-VK" och hela klassen läste ju den nyheten. Blev rätt så populär under en kort period i klassen. Annars var jag ju tyvärr den enda killen i klassen som inte spelade fotboll, eller som följde med till Gothia Cup. Alla andra var ju i samma fotbollslag.

Jag tyckte ändå att killarna var schyssta. Men vissa brudar brukade ha mig som killen de retades med just för att jag var den enda datanörden i klassen.

Jag höll på med friidrott och hade tränat det sedan våren år 2001. Så när denna artikel kom så framstod jag i alla fall som lite sportslig av mig. Även om jag föredrog enskilda idrotter där man inte arbetade i lag.

Det står i artikeln att mitt mål var att komma till SM.

Jag medverkade i Skol-SM i september år 2004 vilket man kan se som att jag lyckades med mitt mål. Allt detta var innan jag drabbades av sjukdomen diabetes typ 1.

PS: tjejerna på bilden var 15-16 år och jag var 13-14 år detta år 03.

Kanarieöarna i november år 2003! Adoptivmorsan fyllde femtio år detta år så vi firade genom att resa utomlands till Kanarieöarna.

Det fanns flera olika pooler. År 2003!

Det var många höghus med lägenheter där vi bodde. Bra utsikt! År 2003.


Vi bodde i ett av dessa höghus. Jag står på balkongen bredvid adoptivmorsan år 2003 på Kanarieöarna.

Jag med adoptivmorsan på en balkong i Kanarieöarna i november år 2003.


Utsikten nerifrån där vi bodde på Kanarieöarna i november år 2003.

Vi åt en hel del god mat där, bl.a. bläckfisk och andra skaldjursrätter. År 2003!

Adoptivmorsan var inte särskilt glad under resan, antar att hon störde sig på att jag läste mycket.. År 2003!

Jag var inte heller på så värst bra humör större delen av resan med tanke på situationen i klassen hösten år 2003.

Jag på kanarieöarna år 2003, det syns tydligt att jag fått en mörkare hudfärg under resan. Även en del muskler från min friidrottsträning syns!

En av få tillfällen där jag uttryckte glädje under denna utlandsresa var när jag med familj spelade minigolf. Något vi gjort ex antal gånger under tidigare resor tidigare år.. År 2003!

Jag var helt uppslukad av "Sanningens Svärd"-serien och läste här bok tre eller fyra om jag inte minns fel! Adoptivmorsan retade sig på att jag läste istället för att ta chansen att bada eller göra annat när vi var där, läsa kunde man ju göra hemma menade hon.. År 2003!

Jag betraktar ett uppträdande under en sen kväll/tidig natt på Kanarieöarna år 2003.

Fortsatt uppträdande, här tog jag bilden år 2003.

Jag tog även denna bild utav uppträdandet på Kanarieöarna år 2003.  Tyckte den blonda kvinnan dansade sexigt.

Då resan till Kanarieöarna skedde i november mitt under skolterminen till följd av att adoptivmorsan fyllde 50 år då, så var resan inte helt fri ifrån plugg..

Här pluggar jag och en familjemedlem matte år 2003 på Kanarieöarna.

Jag med familjemedlemmar på väg hem ifrån Kanarieöarna i november år 2003.

Detta var den sista utlandsresan jag gjort hittills..

Och bilderna från detta år är de sista på mig med adoptivföräldrarna. 

De kommande åren är mer inriktade på mig och olika event! Dessutom så var de lyckliga familjeåren slut nu, då adoptivföräldrarna kontaktade BUP på nytt under år 2004 för att lösa depressionen jag kände över klasstillhörigheten, samt den syrran kände då hon blev mobbad på TC.

PS: Det var så klart fler bra år, men inte specifikt inom familjen.

Julen år 2003.

Klass 7F, Tegs Centralskola, Högstadiet, Ålder 13-14 år, År 2003-2004!

Tidigare år:

År 1990:


 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/bilder-fran-1990-1991-innan-jag-larde.html

1990-1991:

 
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-efter-att-jag-nyss-lart-mig-ga-1991.html

1991-1992:

 
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-och-andra-ar-1991-1992-forra.html

1992-1993:

 
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-och-andra-ar-1992-1993-aret-innan.html

1993-1994:


 http://mrnygrenfan.blogspot.com/2014/07/jag-med-andra-ar-1993-1994-forsta-aret.html

1994-1995:

 
http://mrnygrenfan.blogspot.com/2014/07/jag-med-andra-1994-1995-andra-aret-pa.html

Dagiset Karlavagnen, Avd Solens sammanfattning av mig 93-95:

 
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/avdelning-solens-sammanfattning-av-mig.html

1995-1996:

 
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1995-1996-forsta-aret.html

1996-1997:


http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-1996-1997-var-ar-1.html

1997-1998:

 
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1997-1998-var.html

1998-1999:

 
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1998-var-klass-1-host.html

 1999-2000:

 
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/08/jag-med-andra-ar-1999-2000-host-ak-2.html

2000-2001:


http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/12/jag-med-andra-ar-2000-2001-var-ak-3-och.html

2001-2002: 


 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/12/jag-med-andra-ar-2001-2002-var-arskurs.html

2002-2003:

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar