Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

torsdag 1 januari 2015

Jag med andra år 2002-2003! (Vår årskurs 5 och höst årskurs 6, de flesta bilder är ifrån höstens läger på Norrbyskär med klassen bl.a.!)

Skolavslutningen år 2002 i årskurs 5! Jag spelar min gitarr på avslutningen tillsammans med för det mesta klasskompisar, och en snubbe från parallellklassen. Brudarna var mest från andra klasser. 

(För övrigt Tove, som fick mössan på sig år 2005, längst till höger på bilden. Nämner detta då jag vill visa att saker var helt annorlunda bara något år innan. Och den händelsen har orsakat den mesta skiten med BUP..)

PS: Fick gitarren under det här året, och vi gick gitarrlektioner några gånger i veckan på skolan. 

Idag minns jag ingenting..

 Alla i klass 5B samlade i ring utanför Tegs Kyrkan år 2002 efter avslutningen inne i kyrkan.

Assistenten som kopplade polisgrepp på mig tidigare under året efter ett bråk med Herman som Herman startat (vilket det finns rapporter i BUP-journalen om att alla andra elever i klassen också rapporterade till fröken om) syns på denna bilden bredvid mig och hans egentliga elev som han stödde under lektionerna mest av allt.

Det hade ju varit lugnt utan bråk sedan 00, men under årskurs fem så skedde en konflikt vilket det rapporterades om till BUP..

Mina morföräldrar syns på denna bild för övrigt till vänster under flaggan.

 En bild sett bakifrån från avslutningen i årskurs fem år 2002. Detta var det sista året som eleven med assistenten gick i vår klass (killen bredvid mig till höger), under årskurs sex så saknade klassen elevassistent eftersom eleven bytt skola.

Han var för övrigt en kompis. Men det var inte jag som hade elevassistent! (Likt personal på BUP antecknat efter konflikten där assistenten ingrep i ett bråk).

Jag och familjemedlem med Mormor och Morfar utanför Tegs Kyrkan år 2002 på avslutningen i årskurs fem.

Sommarlovet år 2002, vi ska äta tårta på altanen på baksidan av föräldrarnas villa.

Huset är fortfarande vitt med lila kanter. Något år senare målade föräldrarna om huset..

Jag med adoptivfarsan och annan familjemedlem äter på altanen på husets baksida år 2002 under sommaren. Ser ut att vara grillat. Adoptivmorsan fotograferar ju..

Vi besökte bland annat denna byggnad under sommaren år 2002.

Och det blev ytterligare ett besök i familjens vänners stuga likt den förra sommaren. År 2002!

Detta är den sista bilden ifrån sommaren år 2002. 

Detta år tillägnas snarare klass 6B på Östtegsskolan och det faktum att vi for på en veckas läger i Norrbyskär detta år, eftersom det var det sista skolåret med klassen (men våren 03 var ju också en del av detta sista skolår på Östtegsskolan).

Tidigare år hade vi sålt majblommor och sådant för att få råd med klassresan i årskurs sex.

Alla bilder nedanför är tagna med min kamera, tyvärr är jag inte del av så många då jag tog alla bilderna utom fem!

Tanken med att lägga ut dessa är att visa året 02.

 Vi har just anlänt till ön, och elever hjälps åt att släpa vagnen med alla sovsäckar och sådant till stället där vi skulle bo. År 2002.. Jag hade inte originalet till denna bild då det försvunnit, och därför så är den i sämre kvalité än de övriga.

Elever ur klass 6b sitter på en veranda utanför byggnaden där vi bodde (Kaparen) och tar det lugnt.

Det var lite skrivmoment också under lägret. Här ser man två av mina bästa polare under årskurs sex med en av handledarna på lägret.

Vissa spelade kort, och andra hade lite å göra. Hösten år 2002!

En elev i klassen stack ut med sina grimaser och tokerier under denna klassresa. Jag uppskattade sånt! År 2002.

Jag går på någon slags linbana för att ta mig till en viss ramp som var högt över marken. År 2002.

Jag har nått målet för hela "hinderbanan" och ska nu snart slunga mig ner med ett rep. År 2002.

Och här slungar man sig ner likt Tarzan på Norrbyskär under klassresan år 2002.

Jag var tolv år gammal men fyllde 13 år senare under detta år.

Vi for på övernattning med tält utomhus i detta lilla läger under ngn/några dagar. Tidigare hade vi sovit i huset Kaparen så det växlade.

Här ser vi bland annat Herman som ägde mössan från händelsen i dec år 2005, händelsen som lagt grunden för nästan alla problem. 

Vi var vänner på denna tid år 2002.

Att hålla på att tälja olika skapelser med kniv fick vi göra år 2002 på Norrbyskär.

Mycket utomhussysslor på detta klassläger i årskurs sex år 2002.

Och självklart blev det grillning till sent på natten. År 2002.

Det fanns ett hus där det fanns bastu eller liknande också.

Hela klassen samlad framför en byggnad för ett inofficiellt klassfoto från lägret i årskurs sex under hösten år 2002. Det var väldigt soligt ute..

Det togs två inofficiella klassfoton med min kamera. Det var många som fick solen rakt i ögonen! År 2002.

Packning för återresa.. Veckan är slut och folk förbereder sig för att fara hem. Här syns läraren i vår klass Berit Olofsson samt en av mina dåvarande bästisar. År 02.

På båten på väg hem ifrån Norrbyskär. Det fanns utöver vår klass även en klass 6 från Grisbacka på lägret, alla elever som syns på bilden utöver de fyra närmast bilden längst åt vänster var från denna klass. Tuffare attityd från killarna där, påminner om vissa killar i vår klass under högstadiet!

Jag har roliga minnen av discon på lägret, av att alla elever bröt mot utegångsförbudet på nätterna (när vi sov i husen) och for ut ändå vilket ledde till jakt av alla "nattkontrollanter" och slutligen så minns jag att nästan alla killar var intresserade av en tjej som hette "Matilda" har jag för mig.  Jag minns att jag erbjöd henne att ta min ena "Walkie Talkie" så vi kunde snacka på natten men hon avböjde.. Hon avböjde de flesta killarnas inviter! Men roliga minnen.

Osäker på om hon var blondinen på bilden, men blond var hon. År 2002.

Vi är på båten hemåt år 2002 från lägret i Norrbyskär i årskurs sex. Här har jag fotograferat en massa packning.
   
    Väl över på den andra sidan vattnet så bar det av för bussfärd den sista biten till Umeå och Östteg.

Här syns för övrigt två av mina närmaste vänner i årskurs sex på bilden, och det var nog grimasen som var anledningen till att bilden togs! År 2002 på väg hem från klassresan hösten i årskurs sex.

Julavslutningen i årskurs sex år 2002. Jag spelar här gitarr igen tillsammans med gänget från i somras, alla killar var killar från min klass utom en som var från parallellklassen.

Det saknas bilder ifrån födelsedagen detta år. 

Jag fyllde 13 år och var nu tonåring!

Julaftonen år 2002 hemma hos kusinerna i Uppsala. (Detta kan ha varit julaftonen år 2001, och julaftonen år 2001 kan ha varit julaftonen år 2002).

Julklappsutdelning år 2002 i Uppsala hos kusinerna.

Detta var den sista julen som jag minns som "riktigt bra". De kommande hade för mycket påverkan av diverse problem runt omkring, så som fel klasstillhörighet, depression eller senare konflikter hemma och på skolan.

(Adoptivmorsan kan ha blandat ihop jularna 01 och 02, då jag bar samma tröja på jultalet 01 under julavslutningen som under denna julafton hos kusinerna. Följer dock hennes indelning då jag kan ha burit samma tröja ett år senare.)

 Klass 6B, Östtegs Skola, Mellanstadiet, Ålder 12-13 år, år 2002-2003!

Herman i grön tröja, Tove på mellersta raden längst till vänster och Camilla emellan mig och syrran. (De som var inblandade i mösshändelsen i dec år 2005 utöver lärarna på TC.)

Personlig bild från år 2002 i årskurs 6 på Östtegsskolan.

Det var fortfarande en termin kvar av årskurs sex när detta år slutade.

Tidigare år:

År 1990:

http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/bilder-fran-1990-1991-innan-jag-larde.html

1990-1991:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-efter-att-jag-nyss-lart-mig-ga-1991.html

1991-1992:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-och-andra-ar-1991-1992-forra.html

1992-1993:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-och-andra-ar-1992-1993-aret-innan.html

1993-1994:

http://mrnygrenfan.blogspot.com/2014/07/jag-med-andra-ar-1993-1994-forsta-aret.html

1994-1995:

 http://mrnygrenfan.blogspot.com/2014/07/jag-med-andra-1994-1995-andra-aret-pa.html

Dagiset Karlavagnen, Avd Solens sammanfattning av mig 93-95:

  http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/avdelning-solens-sammanfattning-av-mig.html

1995-1996:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1995-1996-forsta-aret.html

1996-1997:

http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-1996-1997-var-ar-1.html

1997-1998:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1997-1998-var.html

1998-1999:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1998-var-klass-1-host.html

 1999-2000:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/08/jag-med-andra-ar-1999-2000-host-ak-2.html

2000-2001:
 

























 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar