Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

måndag 29 december 2014

Jag med andra år 2001-2002! (Vår årskurs 4 och höst årskurs 5, flera bilder är ifrån sommaren hos vänner till familjen, samt på Öland).

 Jag och syrran besökte en av adoptivmorsans jobbkamrater under våren 01 då de hade ett flertal husdjur. Här är jag på bild hållandes deras råtta.

 Jag med en familjemedlem tillsammans med morsans arbetskamrats hundar år 2001! Vi var där för att träffa valpen. Jag gillade alltid gråhundsvalpar/jämthundsvalpar då jag hade bra minnen med en gråhund hos andra vänner till familjen sedan tidigare.
 

Jag och familjemedlem med valpen år 2001. 
 
Vi med den äldre hunden år 2001.

Julgranen stod fortfarande framme. År 2001!
 
 Jag gick bäst ihop med valpen och syrran bäst ihop med den vuxna hunden. År 2001.

Jag och familjemedlem med valpen år 2001.

 Jag tar en tupplur på sängen i mitt rum år 2001! Detta är den sista tagna bilden inifrån mitt barndomsrum. Jag brukade vila på detta sätt med samma kudde även under högstadiet, men då hade diverse leksaker och gosedjur på bilden försvunnit och jag hade fått en ny säng.

Jag med familjemedlem hemma på altanen på baksidan av villan, efter skolavslutningen i årskurs fyra år 2001.

Adoptivföräldrarna ute på gräsmattan bakom deras villa med hyreskaninen "Ninis" som familjen hyrde under sommaren. Denna kanin var mer min kanin än syrrans då hon hade marsvinet Jalle fortfarande!

 
Adoptivarsan byggde kaninburen helt på egen hand för övrigt.

Jag ute på gräsmattan och knipsar av maskrosor eller något. År 2001!

 Kaninen "Ninis" som familjen hyrde under sommaren år 2001. Jag har ett minne av att den slet sig från kopplet innan jag hunnit sätta fast det ordentligt vilket resulterade i att jag fick ta fast den på egen hand. Det var inte enkelt men till slut så lyckades man jaga ifatt den och ta på den kopplet igen.

Ännu en bild på hyreskaninen. Ett annat minne jag har från denna sommar är att jag höll i den och medan jag gjorde detta så kissade den ner sig.. Det var inte särskilt trevligt kan jag lova! År 2001.

Husvagnssemester igen år 2001! Här sitter jag med adoptivfarsan och en annan familjemedlem och äter inuti husvagnen.

Familjen framme vid ett campingställe år 2001. Här sitter jag utanför familjens husvagnstält som vi rest, bredvid adoptivmorsan.

Husvagnstältet sett utifrån år 2001.

Här äter vi mat i husvagnstältet år 2001.

Jag läste mycket under denna semester år 2001! Jag hade börjat läsa redan i årskurs tre, och här läser jag Harry Potter och fången från Azkaban (bok tre) för andra gången. Ser ut att ha läst över hälften av boken! Detta var min favoritbok i serien.

Läste utöver Harry Potter även Narnia, Sagan om ringen, Bilbo, böckerna om Shannara och flera andra fantasy romaner. Faktum är att jag till och med praktiserade på Tegs Biblioteket senare under årskurs fem där jag fick ta vilka böcker jag ville med mig ifrån deras utsortering.

Jag med farsan på Öland år 2001. Jag har helt klart vuxit och blivit lite större nu! Detta var det sista året där jag är vad man kan kalla ett barn.. År 2002 så var jag ju på väg mot att fylla 13 och bli tonåring vilket syns på bilderna.

 Jag med en familjemedlem på en klippa på Öland år 2001.

Familjen på besök hos vänner till familjen i deras stugområde i närheten av huvudstaden år 2001. Vi brukade hälsa på dem någon gång då och då i Umeå men det här var första året som vi umgicks med dem mer än genom att bara hälsa på under en kväll hemma hos dem.

Antar att åldersskillnaden mellan mig, syrran och deras barn gjort det svårt för oss att umgås tidigare år.
 
Jag spelade en hel del Gameboy Advance med sonen i deras familj. Själv hade jag en Gameboy Color (den blåa på bilden) men den användes inte så mycket då den börjat ha en del år på nacken.

Ja, spelet jag hade på mitt GBC var ju Pokémon RED, och spelet den här snubben hade på sitt GBA var Super Mario av något slag. 


Fiske var något som vi sysslade mycket med denna sommar å 2001.

Fiskedags ute på deras brygga år 2001.

Det var säkert en hel del mygg vid denna tid ute vid vattnet år 2001..

 Här håller jag upp metspöt framför kameran för att posa på bilden antar jag. År 2001.

 Fiske år 2001 i vänner till familjens stuga. Jag med en håv eller något.

Vet ej riktigt vad som sker på bilden. Men det är någonting med håven som farsan sysslar med. År 2001.

Fiske tills sent på natten år 2001. Jag fick ingen fisk vad jag minns..

 Jag med flera på bryggan utanför familjens vänners stuga år 2001 med fiskegrejer i händerna.

Gröna Lund för tredje gången gillt! Detta år år 2001 så for vi till Grönan med de vänner till familjen som vi just besökt i deras stuga.

Jag kör någon slags Gokart på Gröna Lund år 2001. Detta var den hittills senaste gången vi var där om man får tro bilderna, men det kan hända att vi varit där en fjärde gång utan att bilder egentligen blev tagna. 

Ty jag tycks minnas ett besök där när vi inte hade något större intresse av att åka karuseller trots att vi betalade för en hel dag.

Som brukligt var under somrarna i vår barndom så besökte vi kusinerna i Uppsala även detta år. Här sitter vi ute på deras veranda och äter, de hade ju flyttat till en större tomt med ett nytt hus nyligen (kanske år 2000). Man ser tydligt att jag har vuxit här.

Kaniner var uppenbarligen inne även här hos kusinerna. Här har vi mig och en av kusinerna med dennes kaninunge år 2001.

Bägge kusinerna hade varsin kaninunge år 2001. Här kommer min syster lite olyckligt med på bilden när den ska tas.

Alla samlade sommaren år 2001 tillsammans med kusinernas kaniner.

Tolvårsdagen! Under födelsedagen år 2001 så fick jag en X-MEN actionfigur som kallas Magneto. Jag var uppslukad av tecknade X-MEN på TV samt läste diverse MARVEL -serietidningar.

Detta var den sista leksaken jag fick.

Och det var egentligen ingen överraskning att jag fick denna i present, eftersom att jag tjatat mig till den tidigare under hösten. Adoptivmorsan hade köpt den men sagt att den fick bli en present på födelsedagen. Så jag kände ju till på förväg vad som fanns inuti paketet..

Magneto var min favorit bland X-MEN då han var mäktigast och dessutom kool. I de otecknade filmerna är han ju en spinkig gammal man, medan han i serietidningen är muskulös och kraftig för att vara så gammal.

Födelsedagsfirande år 2001 på min tolvårsdag. Jag bjöd en kompis på en fika och en bio precis som året innan, medan syrran hade mer av ett traditionellt kalas.

Vi såg Pokémon 3: Unknowns Förtrollning.

Detta blev den sista Pokémon filmen som jag såg i min barndom, och år 2001 var det sista året där Pokémon hade en avgörande påverkan på min fritid.

Bild från det andra hållet där man ser syrrans kompisar bl.a. Alla var tjejer från klass 5B på Östtegs Skola. Detta år blev det marängtårta/prinsesstårta istället för lussebullar och pepparkakor likt det förra året.

Jag åt marängtårtan och syrran prinsesstårta. Jag ogillar det gröna på prinsesstårtan men gillar maräng.

Jag och en tjej fick äran att hålla jultal på julavslutningen inför jullovet år 2001 i Tegskyrkan i Umeå, där både Östtegsskolan och Tegs Central hade för tradition att hålla avslutningarna.

Enligt traditionen på Östtegs skola så brukade två elever från femte klass hålla jultalet, och det brukade vara en tjej och en kille. Det fanns två parallellklasser på Östtegs Skola i åldersgruppen födda 1990. Jag blev utvald som killen för klass 5B, och en tjej från klass 5A blev utvald.

Enligt vad man fick höra efter talet så tyckte alla att jag talat högt med tydlig röst och gjorde ett bra jobb, till skillnad från tjejen som enligt vad man fick höra knappt hördes pga hennes nervositet.

Jag var inte rädd för att stå och hålla tal på denna tid, men nuförtiden är ju min självkänsla lite sämre. Klarar dock av att hålla tal nu med, och gjorde det senast på torget i Umeå i september strax efter valet år 2014.

Julgranen fick stå i vardagsrummet detta år år 2001.

 Julaftonen år 2001! Syrran ställde upp som Jultomte detta år.

(PS: Bilderna från denna jul kanske är ifrån år 2002, med tanke på att jag bär samma tröja på bilderna från julen år 2002 som under talet på julavslutningen detta år år 2001. Men går man efter min adoptivmorsas års-indelning så är dessa bilder ifrån år 01 och de med samma tröja från 02. Jag är inte helt säker på vilket år som är vilket.)

Jag följer den indelning som adoptivmorsan gjort.

Det blev julklappar även under år 2001. Detta var den sista julen i föräldrahemmet som bar barndomens prägel av lycka och bekymmerslöshet!

Jag och syrran hade som vana att följa med morsan till hennes jobb på barnavdelningen kring juletid. Det brukade vara julpyssel där med glögg och sådant! År 2001 så besökte ett ganska stort antal "Gladiatorer" sjukhuset under julpysslet och jag fick självklart deras autografer!

Här har vi Hero´s.

Novas autograf  år 2001.

IZOR´s autograf.  År 2001!

Och Plexus autograf. PLEXUS var garanterat den mest populäre "gladiatorn" bland barnen, av de manliga gladiatorerna. Han skrev sitt namn på baksidan av kortet till skillnad från de andra.

AMBER´s autograf. Jag tyckte alltid att Amber var lite het faktiskt, år 2001.

Troja´s autograf, år 2001.

 Och så slutligen ELEKTRA`s autograf! ELEKTRA var garanterat min och syrrans favoritgladiator efter att min gamla favorit ZEKE dött i en bilkrasch..!

Jag gillade de lite mer vilda gladiatorerna av någon anledning. Och Elektra var alltid nr 2 efter Zeke..

Klassfoto och personlig bild saknades detta år.

Gick i klass 5B, Östtegs Skola, Mellanstadiet, ålder 11-12 år, året var 2001-2002.

 

Tidigare år:

År 1990:

http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/bilder-fran-1990-1991-innan-jag-larde.html

1990-1991:

http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-efter-att-jag-nyss-lart-mig-ga-1991.html

1991-1992:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-och-andra-ar-1991-1992-forra.html

1992-1993:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-och-andra-ar-1992-1993-aret-innan.html

1993-1994:

http://mrnygrenfan.blogspot.com/2014/07/jag-med-andra-ar-1993-1994-forsta-aret.html

1994-1995:

http://mrnygrenfan.blogspot.com/2014/07/jag-med-andra-1994-1995-andra-aret-pa.html

Dagiset Karlavagnen, Avd Solens sammanfattning av mig 93-95:

http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/avdelning-solens-sammanfattning-av-mig.html

1995-1996:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1995-1996-forsta-aret.html

1996-1997:

http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-1996-1997-var-ar-1.html

1997-1998:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1997-1998-var.html

1998-1999:

http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1998-var-klass-1-host.html

 1999-2000:

 http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/08/jag-med-andra-ar-1999-2000-host-ak-2.html





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar