Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

lördag 2 augusti 2014

Jag med andra år 1999-2000! (Vår årskurs 2 och Höst årskurs 3, många bilder från Norrmjöleläger bl.a.)

Jag med familj tar en paus efter skidåkning i Röbäck våren år 1999.

Jag åker skidor med farsan alternativt familjen våren år 1999. Här ensam på bild.

Jag i skidspåret med adoptivfarsan bokom mig våren år 1999.

Vilopaus i skidspåret våren 1999 i Röbäck.

Jag med familjen i skidspåret återigen i februari år 1999.

Jag på släktträff (Mormors släkt) tillsammans med yngre kusiner, familj, deras familj, morföräldrarna och annan släkt på Mormors sida sommaren år 1999.

Mormor och Morfars villa. De flyttade under detta året år 1999 så det togs några sista bilder på huset i deras ägo. Har en hel del barndomsminnen från den här villan och tomten så det var känslosamt att de flyttade.

Jag mfl utanför Morföräldrarnas villa sommaren år 1999.

Alla i den nära släkten på Morsans sida med en direkt koppling till Morföräldrarnas villa samlade på bron en sista gång innan morföräldrarna flyttade sommaren år 1999. 

Lägg märke nostalgikänslorna hos de som vuxit upp i huset samt ägarna, och de sura eller mindre glada blickarna hos oss barn som kanske inte ville att de skulle flytta. :P

Barnlägret sommaren år 1999 i norrmjöle som hölls av Korskyrkan och möjligen andra kristna samfund. Jag var på lägret två år på raken men det andra året har jag inga bra minnen ifrån så det saknas bilder, lämnade dessutom det lägret redan efter första veckan. Detta år var dock helt okej.

Problemet låg i att min polare på lägret som var född samma år som mig men som gick en klass högre upp än mig inte längre ville umgås med mig det andra året och fryste ut mig samt hade med sig egna kompisar från sin skolklass. Och de yngre på lägret var inga kompisar till mig. Man förstår ju att någon som är en klass före i skolan tycker att man är lite barnslig och efter.

Så man kan säga att det sabbade mina relationer på Korskyrkan att jag inte fick följa min åldersgrupp. Jag betraktades som yngre av de jämnåriga, och som äldre av de som var födda samma år som mina klasskompisar..

En till bild från inuti kyrkan på norrmjölegården sommaren år 1999 på norrmjölelägret.

En bild från kyrkan på norrmjölegården som tyvärr bladats in med en annan bild vid framställningen av bilderna. Det roliga är att en av killarna på bilden som jag inte lade märke till år 1999 blev en god vän på ett annat läger i tonåren på samma ställe år 2004.

Vi leker en lek som gick ut på att springa fram till en plats och rycka tag i näsduken som låg där och sen kuta tillbaka dit man börjat, den andra personen skulle då jaga efter och ta en på ryggen innan man hunnit tillbaka.

Här med samma person från Korskyrkan som var på mina kalas år 96 och 97. Detta var år 1999. Vi hade faktiskt en tidigare historia av att byta ishockeykort med varandra. Jag var aldrig hockeyintresserad även om jag testade på ishockey samt var väldigt inne i samlarkorten ett tag.


Ännu en bild från leken på sandstranden, jag mot syrran från år 1999.

Bild från stranden under lägret sommaren år 1999 när vi nyligen tagit fikapaus från lekarna.

Matutdelning på badstranden under Barnlägret på Norrmjölegården år 1999. Jag är killen med en handduk bakom de vuxna som man bara ser benen på och lite av skallen.

Bild från badstranden år 1999 på norrmjölelägret innan dopp.

Bild efter dopp år 1999 på badstranden under det kristna barnlägret på norrmjölegården år 1999.

Jag med familj på paradisbadet i Örnsköldsvik för första gången år 1999.

Jag och syrran älskade att åka i forsen. Här sommaren år 1999.

Ännu en bild när jag åker forsen från paradisbadet i Ö-vik år 1999.

Här en bild från när jag åker en annan vattenrutschkana på Paradisbadet i Ö-vik år 1999.

En lite sämre bild från vägkanten år 1999. Familjen är åter på resande fot med bilen.

Bild från besöket i Södertälje hos farsans äldre syster och äldre kusiner sommaren år 1999.

Vi besökte Gröna Lund igen år 1999. Här utanför spökhuset som jag aldrig besökte år 1996.

Gröna Lund år 1999. Både jag och adoptivfarsan åkte denna. Farsan syns på denna bild uppe i vagnen.

En till bild från Gröna Lund år 1999.

Här äter jag sockervadd på Gröna Lund år 1999.

Återbesök gjordes även på Kolmården sommaren år 1999. 

Resan till Stockholm avslutades med ett besök hos våra yngre kusiner sommaren år 1999 i Uppsala. 

Höstterminen i årskurs tre har börjat. Vi hade en "cirkusuppvisning" i gymnastiksalen på Östtegs Skola där det togs bilder. Här är jag "starke man" och har pumpat armarna med massa papper. År 1999.

Jag med mina två bästa polare under årskurs tre. Här är vi utklädda till Clowner under "cirkusuppvisningen". Vi var ju lite av klassens clowner så det var naturligt.

Clownuppvisning på Östtegs skola hösten år 1999 i årskurs tre.

Uppvisningen innefattade att någon skulle rycka av en av clownnäsorna. Hela denna "uppvisning" var väldigt hastigt genomförd med dålig planering så det blev rätt så omogna uppträdanden tycks jag minnas. År 1999.

Här kom en ballong eller något i vägen för mitt ansikte. Uppvisning år 1999 på Östtegs Skola under årskurs tre.

Ännu en "starke mans" uppvisning. Ingen aning om varför det blev två stycken. År 1999.

"Starke Man" år 1999 på cirkusuppvisning inför föräldrar och klass. Parallellklasserna hjälptes åt i denna uppvisning som innefattade både klass 3B och Klass 3A.

Här avslutas uppvisningen med att flera hjälps åt att bära bort den "tunga" vikten. Hösten år 1999 i gymnastiksalen på Östtegs Skola. Helvit publik minst sagt.

"Applåder applåder" efter uppvisningen i årskurs tre hösten år 1999.

Jag åker rutschkana på badhuset i Umeå i samband med simskola år 1999. Jag minns att det under årskurs tre var simning på schemat i skolan. 

Men detta var från simskolan som jag gick i på fritiden då jag gillade simning. Jag hade redan lärt mig att simma år 1998 i Mallorca.

Diplomutdelning för fullgjord simskola år 1999 på badhuset i Umeå.

År 1999 fullgjorde jag även min söndagsskoleutbildning och var redo att mottaga mitt pris.. Här med jämnåriga personer födda 1989. Det ironiska var att på Kyrkan var man jämställd med de som var jämngamla, medan man i skolan gick med yngre. 

Så man hamnade mitt emellan eftersom de jämngamla inte alltid tyckte att man uppvisade samma mognad som dem. (Då man var ett skolår efter)...

Jag ska mottaga min BIBEL efter fullgjord söndagsskola på Korskyrkan. År 1999 i december.

Jag på födelsedagen år 1999. Ska öppna presenter och ser glad ut. Detta år har dinosaurie-affischerna bytts ut mot affischer på Fantomen och Spindelmannen.

I paketet låg ett Nintendo 64 samt spelet "Super Smash Bros". Blev väldigt glad! Detta var min 10-års dag. Här kan man även se att uppslagstavlan med Lejonkungen-teckningar och annat har bytts ut mot en tavla. Har även fått ett nattduksbord.

När det gäller TV-spel så hade jag och syrran ett gemensamt Super Nintendo med totalt tre spel till, som vi fick år 1996 när vi gick förskolan år två. Spelen där var Donkey Kong Country och Starwing. Men det mesta spelandet skedde hos kompisar och äldre kusiner och inte hemma.

Dator fick vi år 1996 också. Men mycket datorspelande blev det inte då det var TV-spel som härjade på denna tid. Datorn var ju Windows 95 och rätt så seg.

Nintendo 64:an var min första egna konsol, och den första TV-spelskonsollen med 3D-grafik som jag ägde.

Julgranen fick stå i källaren julen år 1999.


Yngre kusiner på besök Julen år 1999. Här väntar vi alla på jultomten samtidigt som jag pilrar på en engångskamera eller något. Lägg märke till att morföräldrarnas piano nu flyttat in i föräldrahemmets vardagsrum.


Julen år 1999 i vardagsrummet i föräldrahemmet. Vi väntar alla på jultomten.

Jultomten kom även detta år. Julklapparna delades ut i vardagsrummet och inte i källaren av praktiska skäl år 1999. 

Morföräldrarna hade nu flyttat från villan och alla julaftonar blev därför framöver i föräldrahemmet förutom de få gånger när vi for till våra yngre kusiner och firade julafton hos dem istället.

Julklappsutdelning år 1999.

Jag öppnar julklappar år 1999 i föräldrahemmet i vardagsrummet. Fick bl.a. en ny N64 kontroller vilket jag behövde då jag enbart haft en kontroller och inte kunnat lira spel med andra.

Under jullovet år 1999 så spelades det en hel del Nintendo 64. Här spelas favoritspelet Super Smash Bros!

Jag lirade en hel del med kusinen i spelet Super Smash Bros till N64 under jullovet år 1999.

Mitt rum sett från sängen till. Farsans gamla TV från 80/70-talet som var svartvit. Tyvärr förstörde han den genom att fara med den till skroten innan jag hunnit begära att få den. En svartvit klassiker ju... År 1999!

Mitt gamla "lejon" som jag skapat flera år tidigare skulle iväg till soptippen. Ett sista foto från år 1999!

Pokémon var inne nu! Här ett Pickachu gossedjur som jag lyckades vinna på tivolit vid Kajen i Umeå sommaren år 1999.

Att hålla koll på vilka filmer som gick på TV vid vilket tillfälle var också en stor grej år 1999. 

Till sin hjälp hade man en särskild tidning där man kunde se alla filmer som gick! Jag brukade spara bilder på mina favoritfilmer så som Robocop och Batman. 


Pokémon var inne år 1999!  Det kom ganska sent till Europa och hade lanserats i Japan redan 97 eller 96.

Här en bild på mitt första pack av Pokémon kort. Jag följde även TV-serien slaviskt och spelade in många avsnitt på VHS, jag spelade ut Gameboy-spelet Pokémon RED och N64-spelet Pokémon Stadium samt att jag hade en affish på sovrumsdörren med alla då 159 olika Pokémon. 


Nu idag är de ju över tusen stycken.. 


Lite Pokémon-samlarkort. År 1999.


Mitt rum år 1999.


Robocop var en av mina favoritfilmer kring år 1999! Här Robocop 3 på VHS som jag lånade av en äldre kusin.

År 1999!  Nittiotalet är slut och tjugohundratalet tar sin början.. Sekelskiftet är här!


Klassfoto och personlig bild saknas detta år.

Gick i klass 3B, Östtegs Skola, Lågstadiet, ålder 9-10 år, året var 1999-2000.

Tidigare år:

1990-1991:

1990-1991:

1991-1992:

1992-1993:

1993-1994:

1994-1995:

Dagiset Karlavagnen, Avd Solens sammanfattning av mig 93-95:

1995-1996:

1996-1997:

1997-1998:

1998-1999:



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar