Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

onsdag 23 juli 2014

Jag med andra år 1997-1998! (Vår förskolan år 2, höst Årskurs 1 Skola, men de flesta bilderna är från sommaren på Gotland)

När jag var sju till åtta år (och en tid innan samt efter) så lekte jag krig mellan mina leksaker. Hade en livlig fantasi på den tiden. Här 1997.

Under våren och hösten år 1997 så hade jag och syrran varsin Mus. Här ser vi min Mus Pelle.

Avslutning Förskolan Rönnen, år två, år 1997. Denna avslutning hölls i Tegskyrkan tillsammans med barnen från Östtegs Skola. Eleverna med gröna band var till exempel de elever som gick i samma förskoleklass som mig 95-96.

Avslutning Förskolan Rönnen år 1997 i Tegskyrkan med elever från Östtegs Skola.

Ytterligare en bild från avslutningen från förskolan Rönnen år 1997 på Tegs Kyrkan.

Fotografi på en hel del av mina leksaker från år 1997. Bilden tagen i mitt rum i föräldrahemmet.

Jag ute på tomten utanför morföräldrarnas gamla villa tillsammans med två yngre kusiner bl.a. Jag har vuxit här och är nu betydligt längre än kusinen.

Ytterligare en uppställning av leksaker som jag ägde år 1997. Viktoriagallerian hette på denna tid DOMUS.

Jag och syrran i Södertälje utanför Stockholm under sommaren 1997 där vi hälsade på äldre kusiner.

Jag med adoptivfarsan och resten av familjen på en båt på väg mot Gotland år 1997.

Jag med familj äter mat (adoptivmorsan tar ju bilderna) utanför stugan som vi hyrde på Gotland. Vi hade med oss bilen till Gotland.

Jag med andra utanför stugan där vi bodde på Gotland under tiden vi var där sommaren 1997.

Gården utanför stugan där vi bodde under vår vistelse på Gotland år 1997.

Jag med familj är ute och äter någonstans på Gotland år 1997.

Jag med familj i något Gotländskt kvarter år 1997.

Ännu en bild från något kvarter på Gotland år 1997 med adoptivmorsan mfl.

Någon slags väderkvarn på Gotland år 1997.

Jag, farsan och syrran på Gotland år 1997 vid några träbåtar och stugor i trä.

Jag, adoptivfarsan och andra i eller på en Grotta på Gotland år 1997.

Jag i grottan bland annat. År 1997.

Jag med adoptivmorsan mfl vid en bergkant nära ett vattendrag på Gotland år 1997.

Bilder från inuti en känd grotta på Gotland år 1997.

Ännu en bild innifrån grottan på Gotland år 1997.

Jag med flera ur familjen på stranden på Gotland år 1997.

Jag har just åkt en vattenrutschkana på Gotland år 1997.

Jag i en flytande sak år 1997.

Jag kör någon Volvoliknande "bil" inom ett inhägnat område på Gotland år 1997.

Jag med farsan och andra i en "Stockvagn" på Gotland år 1997. Denna vatten-berg o dalbana var fett rolig då det stänkte vatten på alla i vagnen när man for ner. Åkte den med farsan och syrran flera gånger!

Rolig vatten-berg o dalbana. År 1997.

Jag åker i någon vagn med andra barn på Gotland år 1997.

Vissa sätter sig längst fram i "förarsätet" utan att tveka. Denna vagn var dock utan styrkontroller! År 1997.

Jag är ovanligt mörk på denna bild :P. Jag  åker nedför ett tält i form av en rushkana år 1997.

Jag med andra barn i en tjock hoppmatta år 1997. I närheten av ett "Piratskepp".

Jag åker i någon sorts lift över vattnet på rätt så hög höjd. År 1997 på Gotland.

Närbild på mig i liften år 1997.

Jag efter att jag åkt i en vattenrutchkana som gick under jorden år 1997.

Jag och adoptivfarsan i en vattenrutchkana på Gotland år 1997.

Jag åker en vattenrutchkana på Gotland år 1997.

 Jag ute i vattnet vid en strandsand på Gotland år 1997.

Jag med farsan ute i vattnet utanför en strandsand på Gotland år 1997. Jag kunde inte simma så farsan försöker få mig att lära mig kanske.

Jag med farsan och en annan familjemedlem utanför en sandstrand på Gotland år 1997.

Jag med familj spelar minigolf på Gotland år 1997.

Jag med familj spelar minigolf år 1997 på Gotland.

Jag och en annan familjemedlem tillsammans med getter och andra barn på Gotland sommaren år 1997.

Jag med familj hemma hos våra yngre kusiner i deras dåvarande hem i Uppsala. Sommaren år 1997.

Jag med adoptivmorsan och Mormor i föräldrahemmet i november år 1997 på adoptivmorsans födelsedag.

Jag får min "Electric MasK" på födelsedagen år 1997. Det var en mask som ändrade rösten till "Darth Vader"-röst. Såg denna som en "Darth Vader"-mask även om den var blå.

Jag och morföräldrarna mfl på födelsedagen år 1997. Fyllde åtta år detta år.

Födelsedagsfirande med vänner på födelsedagskalaet år 1997. Det kom så många vänner till mig och till syrran att tjejerna fick vara i köket medan vi killar fick vara i vardagsrummet. Alla ser lite mer "allvarliga" ut nu jämfört med förra årets kalas när vi gick 6års. 

Alla på bilden gick årskurs ett och i samma klass utom killen i grå tröja som gick årskurs två och var min "bästis" från Korskyrkan i Umeå. Jag var ju jämngammal med honom men hade gått om ett år på förskolan, de andra killarna var alla ett år yngre än  mig och honom.

Jultomten kom tidigt i år och gjorde ett besök även under födelsedagsfirandet år 1997 där han delade ut godishus till alla. På bilden syns även syrrans kompisar, vilka alla var tjejer från klass 1B på Östtegs Skola.

Godishusutdelning av Jultomten år 1997 på födelsedagskalaset samma år. Här med både syrrans och mina kompisar! Alla elever i klass 1B utom en kille som var en vän från Korskyrkan i Umeå.

Här sitter jag mfl och väntar på Jultomten julen år 1997 i morföräldrarnas dåvarande villa.

Jultomten kom till slut med paket. År 1997.

Jag och en Kusin väntar på att vi ska få ta emot fler julklappar. År 1997.

Jag får en lite större julklapp av Jultomten. år 1997.

Inuti den stora julklappen fanns en utvecklingsbar BIL. År 1997.

Utöver Jeepen så fick jag mig ett ishockeyspel och en BATMAN-leksak bland annat. År 1997.

Jag med adoptivfarsan efter julklappsutdelningen julen år 1997 hemma i morföräldrarnas gamla villa.

Mina nya prylar efter julaftonen och födelsedagen år 1997.

Klass 1B, Östtegs Skola, Lågstadiet, Ålder 7-8 år, år 1997-1998.


Personlig bild av mig år 1997.

Tidigare år:

1990-1991:
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/bilder-fran-1990-1991-innan-jag-larde.html

1990-1991:
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-efter-att-jag-nyss-lart-mig-ga-1991.html

1991-1992:
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-och-andra-ar-1991-1992-forra.html

1992-1993:
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-och-andra-ar-1992-1993-aret-innan.html

1993-1994:
http://mrnygrenfan.blogspot.com/2014/07/jag-med-andra-ar-1993-1994-forsta-aret.html

1994-1995:
http://mrnygrenfan.blogspot.com/2014/07/jag-med-andra-1994-1995-andra-aret-pa.html

Dagiset Karlavagnen, Avd Solens sammanfattning av mig 93-95:

http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/avdelning-solens-sammanfattning-av-mig.html

1995-1996:
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-ar-1995-1996-forsta-aret.html

1996-1997:
http://mrnygrenfan.blogspot.se/2014/07/jag-med-andra-1996-1997-var-ar-1.html

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar