Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

onsdag 11 september 2013

Agenttråden- Och om det finns någon etablerat kontakt mellan Victor & Victors föräldar i samspel med socialen/BUP så har det ju endast påverkat Victor negativt. Odiskutbelt stöd till mig från de flesta användare i Agenttråden!


2007-03-15, 19:55
wiktoria skriver:
"En tanke...
Efter att ha spekulerat i vad som skrivits i forumet senaste veckan kunde jag inte längre hålla mig ifrån att skriva. Det är jag som är Viktoria, eller "Eva Viktoria" som jag kallas i det här dramat. Jag är en av de administratörer som arbetar på sajten Apberget. Konflikten mellan mig och huvudpersonen i detta drama bestod av ett missförstånd som nu är utrett. No more hard feelings.

Jag undrar bara vad i det ni agenter gör som ni tror hjälper honom? Tror ni att alla elaka telefonsamtal, msnkonversationer etc med inblandade personer gör honom lyckligare? Tror ni att en resa upp till Umeå för att "läxa upp mobbarna" skulle göra honom lyckligare? För syftet var väl egentligen att hjälpa honom, eller? Jag tror att det som på något sätt hjälpt honom är uppmärksamheten från er sida, den omtankte och det engagemang när ni pratat med honom. Där ni visar att ni bryr er. - Inte hoten och glåporden till hans "plågoandar". Jag tror att det bästa ni kan göra är att fortsätta hålla kontakt med honom och vara hans vän. Det behöver inte gå längre. För det finns andra människor som hjälper honom på ett eller annat sätt hemma. Ta inte på er ansvaret för att försöka ordna upp hans liv. Självklart är er tanke god, det förstår jag, men istället för att ta på sig någon sorts "förälder-polis-psykolog-roll" allt i ett, så låt de människorna som är menade att ta hand om problemen göra det. Det finns redan föräldrar som tar hand om honom. Det finns redan poliser som utreder hans fall. Det finns redan kontakt inom BUP där de kan hjälpa honom. Var istället hans vän, en vän som bryr sig, som frågar hur han mår och hur hans dag varit.

Jag försvarar varken den ena eller andra parten. Vet ni varför? För jag är inte någon nära vän till någon av dem. Jag tycker mig inte känna de tillräckligt bra. Jag känner inte till bakgrunden till alla incidenter och hur de uppstått. Jag känner inte till alla detaljer, detaljer som kan vara uteblivna men samtidigt så otroligt viktiga för den korrekta uppfattningen av en incident. För vem är egentligen den goda och vem är den onda i hela detta drama? Jag känner inte till hur pass mycket eller lite hans föräldrar agerar i hans liv. Jag känner inte heller till sanningen om hur andra behandlar honom. Jag känner inte till sanningen om hur han behandlar andra.

 Gör du?"

2007-03-15, 20:00
Nightblade skriver:
(Citat:Ursprungligen postat av wiktoria
Blabla
Gör du?
)
"Ja."

2007-03-15, 20:07
BERNF skriver:
"Bra skrivet. Finns ju dom som är väldigt insata i vad som händer/har hänt. Vilken slags relation han har till föräldrar osv.
Som sagt en resa upp till ume för att spöa raggare hjälper nog inte victor så mycket. Mer än att han kanske känner att det finns folk på hans sida.
 Däremot kanske det hjälper vissa raggare att inse att handlingar han konsekvenser. Lätt att skratta när man själv är på toppen av isberget och skrattar åt andra."

2007-03-15, 20:09
Bubsy skriver:
"Välkommen till våran dystra tråd, vill jag börja med att säga.

Håller inte med dig på ett _x_ antal punkter.
För det första, VEM och VILKA hjälper Victor? Om BUP och socialen hade agerat så hade det märkts på Victor, och om det finns någon etablerat kontakt mellan Victor & Victors föräldar i samspel med socialen/BUP så har det ju endast påverkat Victor negativt.
Vad är man för vän om man inte kan stå vid hans sida i mindre lyckliga stunder? Att vara någons vän betyder inte bara att man skall dela den personens lycka, utan också sin väns olycka och bördor.

Vad Exakt är det du vill ska hända? Att vi på FB ska lägga ner detta, och skita i att Victor uppenbarligen tar stryk dag ut och dag in, måste det inte till en förändring? Måste man inte göra något? Måste man då inte försöka hjälpa Victor att må bra då?
Om du har dessa svar så ber jag dig att framträda med dem.

Att åka upp och ge dom på käften, tror nog jag som många, är en sista vägen lösning. Vilka medel skall man ta till, dessa djur/mobbar går inte att tala till rätta. Dem förstår inte oss, dem förstår inte Victor.

Den enda personen som jag har fört en vettig diskussion med av alla 'inblandade' på den andra 'sidan' är just DU . Även fast du och Victor har löst era gamla groll och problem, så är också DU den enda som, åtminstonde, jag har fått bra kontakt men och förstått vad du vill få fram i dina argument och meningar.

Tack för mig.
 MVH"

2007-03-15, 20:30
Forevo skriver:
""If a citizen hits your Brother will you be on him without asking why? There is no way your brother isn't always right but he is always your Brother!"

2007-03-15, 21:13
olkk skriver:
"Right on. Killarna som jiddrar med V är små osäkra pojkar som antingen behöver hjälp (långdraget o svårt), eller bli avskräckta (enkelt o smidigt)."

2007-03-15, 21:14
MacGyver skriver:
"Jag tycker detta var bra skrivet. Att folk har engagerat sig i hans situation värmer säkert, men mera samtal och sånt hjälper knappast.

 edit: Kan dock inte förneka att jag själv får stor lust att åka dit och spöa up aset som misshandla honom men men kanske bäst att låta polis sköta ärendet"

2007-03-15, 21:18

DXM-Redemption skriver:
"Vad för medel funkar mot dessa idioter, seriöst nu, som inte är just våld?

Tror ni att dom kommer att sluta för att man ber snällt? Tror ni att de kommer sluta för att man gör något alls, utom att ge dom på däng?

Svaret är fanimej nej.

Ja, man kan göra MASSOR för honom, man kan stöda honom på massor av sätt; man kan finnas där för honom etc men för att få stopp på hela dennna jävla process så finns det en enda sak som de lyssnar på:

Våld.

edit: självklart är våld en dålig lösning, SJÄLVKLART skall man lösa det på det BÄSTA möjliga sättet - men seriöst nu - Get REAL. Dom lyssnar inte på något annat.

 Med detta sagt finns det massor man kan göra - men som sagt. För att avsluta processen så tror jag att detta är det enda som gäller. Tyvär."


2007-03-15, 21:32
samp_majk skriver:
"Jag har suttit som en tyst betraktare genom hela tråden. Men nu måste jag yttra mig om den här soppan.

Jag läste i hemsidans gästbok, där yttrade sig en person om att Emilia blivit nedslagen av två killar. Personen skyllde dessutom detta på FB:are.

 Är det någon som vet huruvida det ligger någon sanning i dessa påståenden? För egen del så hoppas jag att alla som vet om denna tråd, har så pass hög värdegrund att de inser att det aldrig kan vara rätt att slå en ung tjej! Jag menar, hoppas går ju..."


2007-03-15, 21:35
Uriel skriver:
"Nej det är inte sant kan jag inte tänka mig.

Men sen får man ju också se att det inte är någon skillnad på tjejer och killar.
 Ett jämnställt samhälle helt enkelt. Gör man sig dum får man ta konsikvenserna av det. Speciellt en fan som henne som tror att hon kan bete sig hur som helst för ingen kommer ju göra något åt det iallafall och flinar. Det skulle vara nyttigt för henne om någon slog ut dom där tänderna och sen kan hon försöka flina hur fan bäst hon vill."


2007-03-15, 21:53
zexz skriver:
"Back on topic, killen såg inte så kry ut idag när han va på skolan, ögat hans såg ju rent förjävligt ut, inte bra inte. Som "bonde" häruppe så har man hört en hel del om Victor och hans beteende och annat krimskrams och inte många häruppe har en positiv inställning till han."


2007-03-15, 21:54
Bubsy skriver:
"NEHE? Menar du det? Är du kärnfysiker?!

Klart som fan att man inte ser kry ut när man fått tänderna utsparkade och ögonloben pajad.

precis, du har HÖRT, har du tagit del av hans uppfattning av det ? Och vad vet du?

 EDIT: fel ord, fel mening"



2007-03-15, 21:54

Trillobit skriver:
"jas söker kontakt med Victor vänliga umeå bor, bla annat ni som är med i den långa ljudupptagningen. det är lite bråttom så om nån känner nån som känner nån av dessa snälla hör av er!

 PM'a mig"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar