Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

tisdag 27 augusti 2013

Agenttråden- Filmen där Victor får stryk av raggarna visar kanske lite av hans vardag. Han står ensam mot 4-5 killar och dessutom står 2-3 tjejer där och hånskrattar!



Är det någon mer än jag som har gråtit idag? Jag har tänkt mig in i Victors situation. Jag känner stor empati för den killen. Samtidigt känner jag mig så maktlös. Jag känner inte till hans bakgrund, men jag får upp bilder i huvudet hur den har sett ut. När jag var i Victors ålder hade jag hyfsat många kompisar. Det är mycket som händer i den åldern och jag hade med allra största sannolikhet mått mycket dåligt om jag befann mig i det utanförskap som Victor verkar vara i. Filmen där Victor får stryk av raggarna visar kanske lite av hans vardag. Han står ensam mot 4-5 killar och dessutom står 2-3 tjejer där och hånskrattar

Något säger mig att Victor har råkat ut för liknande situationer många gånger. I ljuset av allt detta är det väl inte så konstigt om han kommer med lite klumpiga uttalanden när han talar med tjejerna. Han tycker väl att de är sexiga (vilket de också är enligt de bilder jag har sett). Men han vet inte hur han ska närma sig dem. Och så vitt jag vet så har han inte begått något sexuellt övergrepp mot någon tjej. I den åldern han är i så har man nyligen upptäckt känslorna för det motsatta könet. De är väldigt starka.

Allt är inte alltid vad det ser ut att vara. Jag var med om att en kille verkade kaxig mot en massa folk och sa dumma kommentarer när jag var yngre. Han var kaxig mot mig också. Jag tänkte: Vad är det med honom? Jag har inte gjort han något. Vilken jobbig kille. De flesta sa något dumt tillbaka när han kaxade med dem. Jag sa också något en gång när jag blev arg och irrterad. Jag kallade honom för problembarn/psykfall eller liknande när han kaxade lite med mig på ett disco. När jag gick hem från discot med mina kompisar så snackade vi givetvis om de snygga brudarna som var där osv. Men jag gick mest och hade dåligt samvete för kommentaren jag fällde

En tid efter detta, någon vecka eller så, då kom han fram till mig igen och ville kaxa. Istället för att kaxa tillbaka så började jag prata med honom precis som vanligt. Jag sa något om någon tjej eller någon rolig händelse på fritidsgården etc. Han trodde kanske att jag bluffade för han fortsatte vara kaxig. Men jag fortsatte prata. När han insåg att jag inte bluffade så såg jag i hans ansikte hur glad och lättad han blev över att få släppa den där hårda ytan som han visade utåt. Han började prata som vanligt och vi höll en normal konversation. Efter denna händelse blev det annorlunda. När vi möttes på fritidsgården, på stan och andra ställen så var han inte kaxig mot mig längre. Han hälsade som vanligt och vi kunde prata normalt med varann om brudar, musik och annat som ungdomar brukar snacka om

Det var någon som skrev att det säkraste sättet att se Victor var att åka till McDonalds en fredagskväll. Där stod han ensam utanför McDonalds. Han ser de olika grupperingarna av ungdomar. Jag tror att hans högsta önskan då är att få höra orden:
- Tjena Victor. Ska du hänga med in? Vi tänkte smälla i oss varsin Big Mac. Sen ska vi på bio. Har du lust att hänga på?

Den som säger de orden har ett hjärta av guld och visar att det fortfarande finns folk som bryr sig om andra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar