Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

tisdag 2 juli 2013

Ungdomstjänsten.- äldre inlägg från FaceB- straffet efter att jag dömts för misshandel, ofredande och hets mot folkgrupp 07! Skrevs den 23 juni 08!

Brotten skedde höstterminen 06, domen kom vårterminen 07 och straffet avtjänades sommaren 08!

Skrevs den 23 juni 2008!

Det blev att fara på ungdomstjänsten trotts min snuva (den var lite bättre idag) och jag slapp iallafall att ha ont i halsen eller hosta vilket kändes skönt. Jag har måhända slemm i halsen men det är inte så farligt sålänge det inte blir ännu värre så att man får hosta.

Jag började ungdomstjänsten klockan 09:00 och arbetade fram tills 16:00 även om en timma gick bort till lunch och ngn ytterligare halvtimme gick bort till kaffepaus. Den första halvtimmen av dagen satt jag, min handledare och snackade TV- spel med min handledare och en annan ungdom som sommarjobbar där, det var rätt trevligt och det märktes tydligt att vi alla spelat klasiska spel meddans de nyare spelen enbart spelats av mig och den andra killen. När vi snackat bort en halvtimma tog vi kaffepaus och handledaren drack kaffe meddans jag tog Choklad från en automat.

När kaffepausen var slut så var det dags att börja arbeta, så jag och handledaren gick upp till den stora Orgeln en trappa upp (den andra killen skulle läsa klart ngn sida i en "Stieg Larsson" bok. Jag och handledaren skulle kolla om det var mycket skräp där uppe vid den stora orgeln och om det var dags att städa den. Det visade sig ganska snabbt att det fanns en hel del damm och skräp i form av godispapper eller dylikt. Vi såg dock en smal nödutgång där uppe och när jag nämnde den på tal så berättade handledaren att han inte tänkt på att den funnits där förut så vi gick ut via nödutgången som ledde ut på taket, det fanns en stege där men den gick tydligen bara halva vägen ner och den bit som var kvar till marken var minst tre meter.. Man kunde dra ut en pinne i stegen för att sedan kunna hissa ner en del av den längre ner, detta gick till en början inte så bra eftersom att den inte använts på länge och att den satt stenhårt fast.. Efter några försök från handledaren så lyckades vi rubba den litegrann men det var allt vi behövde veta, det var ingen mening att hissa ner den ännu mer då den inte skulle användas. Vi var ju bara intresserade av om den satt fast eller ej, det vore inte så bra om stegen inte gick att använda vid en brand.. Vi återvände in i kyrkan igen och då kom den andra killen och frågade vad vi gjort, då berättade handledaren vad vi gjort på taket och sen gick vi ut på taken en gång till för att visa den andra killen vad vi gjort och så. När vi var färdiga där så återvände vi in i kyrkan.

Väl inne i kyrkan så var det dags att börja städa, jag fick i uppgift att hämta dammsugaren som de hade i städrummet och återvända med den till stället där orgeln fanns. Den andra killen skulle arbeta på nedre delen av kyrkan tillsammans med handledaren. När jag väl hämtat dammsugaren och var redo att börja dammsuga så var det till en början svårt att hitta några eluttag men efter ett tag hittade jag dem och då satte jag igång att dammsuga. Det var tre rader med stolar som man fick dammsuga, detta inkluderade alltså att flytta på stolarna för att komma åt skräpet under dem. När man var klar med raderna så fick man dammsuga på det högsta planet runt den stora orgeln, och där hittade jag ett nytt eluttag som jag kopplade i sladden till. När allt var klart så hade man hållit på ett bra tag så jag återvände med dammsugaren till städrummet i vilket handledaren befann sig. Han sa åt mig att den andra killen tagit en annan likadan dammsugare för att dammsuga vissa grejer nära fönstren, jag fick i uppgift att göra samma sak men från det motsatta hållet. Det var tänkt att man skulle dammsuga upp allt damm som fanns där. Jag gick alltså för att börja dammsuga där och jag upptäckte ganska snart att jag hade fel sorts utrustning längst fram på dammsugaren, när jag bytt munstycket där framme så började jag att dammsuga. Sen höll man på med detta tills jag mötte upp med den andra killen och vi båda var färdiga, jag gick då till handledaren som sa att det var dags att tvätta av de träplankor som man tagit bort för att komma åt området där man dammsugat, sen fick man arbeta med att tvätta av dammet med en trasa som man doppade i en vattenhink lite då och då fram tills lunch, man hann knappt börja så var det lunch.

Klockan var nu 12:00 och det var dags att äta så jag värmde min matsäck bestående av köttbullar och makaroner och satte mig för att äta, jag tog även tag i tidningen VK eftersom jag ville se om det hänt ngt nytt intressant här i sverige eller ute i världen. Det visade sig inte ha hänt så mkt.. När man ätit tillsammans med de andra så vr det lunchrast fram tills klockan 13:00. Man satt mest och lysnade på de andra när de pratade under denna tiden.

När lunchen var slut så återvände vi till arbetet med att tvätta av plankorna, det tog ett tag men sen man blivit klar med det så var det dags att gå till städrummet och hämta en städvagn, vi skulle börja moppa golvet i själva kyrksalen. Väl inne bland bänkarna så bestämde vi oss för att först tvätta rent alla bänkar på de områden där folk brukar he psalmböcker och dylikt. När vi hunnit ungefär hälften av det arbetet så var det dags för kafferast igen, vi tog en halvtimmas paus dör jag fickade en mjukmacka med saft till, handledaren drack kaffe meddans den andra killen läste ur sin bok.

När kockan var cirka 15:10 så återvände vi till arbetet. Det gick rätt snabbt att göra klart det där tvättandet på bänkarna så vi förberedde oss för att moppa golvet. Vi fäste fast de trasor som skulle fästas vid själva moppen och sedan blötte vi dessa litegranna så att de skulle suga fast smutts och damm bättre. När vi moppat golvet ett tag så dök en person jag känner upp och ville att jag skulle skriva på en sak, han skulle nämligen ta ledigt snart och behövde min underskrift. När det var gjort så hann man knappt återvända till moppandet föräns handledaren kom och sa att vi skulle få sluta. Vi återvände med städvagnen till städrummet och gick och klädde på oss ytterkläderna, sen fick vi en sista uppgift som gick ut på att kolla om toaletterna hade ngn lampa lysande eller om ngn av kranarna var igång, när vi kontrollerat att allt var lungt så lämnade vi rummet och sen slog handledaren in alarmet på sammtliga rum i kyrkan, han hade tidigare låst varje rum som vi lämnat. Det visade sig att folk fortfarande befann sig i källaren så vi lämnade den åt dessa personer, sen tog vi farväl av varandra för den dagen och jag gick ut till min Eu-moppe och låste upp den. Sen drog jag hem.

Det här var 7h som jag gjorde bort, av de 40 timmars yngdomstjänst som jag har är det nu enbart 12h kvar. Det är bestämt att jag ska göra bort ytterligare 5h imorgon, då arbetar jag 09:00-14:00. När det är klart så har jag enbart 7h kvar och dessa sju tas bort första dagen av mitt sommarjobb som kommer att vara på samma ställe.

Väl hemma så har jag latat mig framför datan och tagit det lungt, tror till och med att jag somnade en stund.. Aja, hare bra! Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar