Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

tisdag 2 juli 2013

Sommarjobb och ungdomstjänst. (sommaren 2008)



Inlägget skrevs den 21 juni 2008, innan de två tidigare inläggen i samma ämne, nämligen Ungdomstjänsten!.

Jag dömdes till ungdomstjänst 2007 efter att ha gett en snubbe en snyting och gjort en olovlig "Sieg Heil" - hälsning mot en rättviseppartist som provocerade mig, därför måste jag alltså arbeta 40h varav jag nu enbart har 19 timmar kvar. Arbetet blev förlagt till Tegskyrkan i Umeå och jag trivs väl ganska bra, det enda tråkiga är väl att man måste arbeta gratis och utan lön..

I torsdags var jag alltså på tegskyrkan och jobbade 5h på kvällen (14:00-19:00). Det var konfirmation för ett gäng 8or så jag och min handledare fick först arbeta med att tända de ljus som skulle tändas, se till att psalmerna byttes ut till de som skulle användas under konfan och så vidare. Förberedelserna inför konfan var över ganska snabbt och sedan blev det att sitta som en åhörare i cirka två timmar under själva konfirmationen. Efter konfirmationen så var det ungefär en och en halv timmes arbetstid kvar, detta blev den mest slitsamma tiden.

Först så skulle man sammla ihop alla lösa papper som fanns på bänkarna (salen hade varit full under konfirmationen så det var en del) vilket tog sin tid, efter det skulle man sammla alla kringspridda psalmböcker och sammla in röda för sig och gröna för sig. När man var klar med detta så fanns det även pappersblock som skulle sammlas in, sedan skulle man sopa samman allt skräp som fanns på golvet så att man senare kunde slänga allt, det gick relativt snabbt. När man var klar med allt det var det inte mkt kvar att göra, men ngn hade spillt ut sand så man fick lov att sopa lite grann. När man sedan kom hem så var man rätt trött. Jag är inte van att arbeta så, har ju mest gått i skolan.

Det visade sig ialafall att jag fått sommarjobb på samma ställe och att när jag är klar med ungdomstjänsten så ska jag få sommarjobba där i fyra veckors tid, (vissa dagar mitt i veckan är man ju ledig på så det är egentligen tre veckors jobb) problemet nu är att det är tänkt att jag ska arbeta på måndag och tisdag från klockan 9 till klockan 16:00, och jag har blivit förkyld! Jag är fett snuvig och det rinner snuva hela tiden, plus att min hals irriterar hela tiden, det var med halsen som det började! Frågan är hur långt bort hostan är? :(.

Hare bra! Jag ska vara mer aktiv i min blogg nu tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar