Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

tisdag 21 maj 2013

Vi hade klarat oss bättre på egen hand, om inga myndigheter lagt sig i våra angelägenheter och våra liv, Ilona!


Ilonas blogginlägg som jag besvarade:

Ilonas inlägg:

"”Har du tatuerat in satan?”
På sätt och vis -ja?
Det min tatuering betyder är både skydd i magi, symboliserar satan och betyder skydd mot demoner osv.

Det jag tycker är ännu mer märkligt är varför folk blir så rädda för ”honom”.
Livet i allmänhet är ju ett såkallat helvette, det finns mördare, handikappade, svältande, legister, vapen, krig, sjukdommar osv.

Jag är självfallet kristen , men har även en tro för honom då vi alla gjort synder.
Det är ju inte vi som styrt dom eländiga valen, mer att det är någon som förstört, men vem? jo han..

Jag har alltid haft intresse för spådom och sånt som är lite magiskt.

Jag har spått mig kanske 30 gånger och det är komiskt hur en spådam har samvete att sitta och ljuga.
Ljuga för en människa hur dens liv kommer bli och igentligen bara sitta och hitta på.
det är farligt i den världen.
Jag tror att allt man gör ger konsekvenser. Det behöver inte vara stora konsekvenser, men stora motgångar kan komma i vägen!

Just nu går det rätt bra för mig i livet, vilket gör mig jäkligt rädd att det ska smälla till en motgång.
Jag diskuterade med en vän om alla mina motgångar jag haft- var jag varit om dom inte varit ivägen för mig och jag gett upp, jag hade varit betydligt högre upp än idag, det är bara det mina motgångar jag haft.
Ödet, att jag ska lära mig en läxa och kunna kämpa! Att inte ge upp, att hitta sin inre styrka och kolla på sig själv.
Jag har fått mycket beröm på senare tid hur stark jag är som människa och att jag inte kan förstå det själv. Men jag säger alltid , what happend in the past, stays in the past. Väljer man att backa eller gå framåt är det upp till var och en. Jag väljer att alltid gå framåt.

Jag lärde känna en person för inte allt så längesen, den människan frågade mig mycket om mitt förflutna, mina val, min familj, boende, sociala kontakter osv osv, först orkade jag verkligen inte prata om det, det var totalt ointressant för mig att ens börja öppna mig om det, tillslut efter några månader kommer samma frågor upp, jag börjar sakta men säkert berätta utan att bli dömd som person.

Jag blev jätte känslig efteråt och kunde börja gråta för ingenting. Det höll i sig i flera veckor, jag hade just öppnat mig om hela mitt förflutna som ingen vet till en person. Det var en stor grej för mig då jag inte ens haft psykolog.
Människan gapade och undrade varför och hur jag klarat det.
Jag är en krigare sa jag,” jag strävar efter mål men har alltid gett upp.
Mina motgångar vann över mig.

Jag vill bara dela detta till er, då jag menar att alla kan om man vill, att aldrig sluta hoppas och att aldrig lyssna på någon annan än dig själv.

Det är så mycket som förstört för mig på grund av att andra lyckats lägga sig i.

Be yourself and go with yourself!"

Min kommentar:

Hur kan en tatuering skydda mot Satan om den symboliserar Satan? Menar du att om man närmar sig Satan så är man skyddad?

Folk blir nog inte rädda för en ”fantasifigur” haha, men det tyder på något stört om man kallar sig Satanist eftersom många galna mördare varit just satanister förstår du. Jämför du mördare, handikappade, svältande och ligister m.m. med varandra? Jag känner ju dig Ilona och vet att du ogillar fattiga som tigger b.la. Men det var lite väl..

Om du istället syftar till att livet är ett helvette för de flesta människorna som inte haft en skyddad rik tillvaro så förstår jag.

Hehe, du vill skylla alla dumma val och beslut som du tagit på ”Satan”, någon annan än dig själv. Där tycker jag nog att du bör inse att även Ilona Hyvönen kan ta dumma beslut ibland utan att ”han” har styrt dig på något vis. Man kan inte skylla alla sina misstag på andra eller på sagofigurer =).

Jag har märkt att du gillar spådom och sådant. Du är ju själv lite magisk med ditt vackra yttre!

Alltså, spådamerna tjänar enorma pengar på att du och andra ringer in till dem. Det kostar massor att snacka i en minut, och det finns gott om folk som vill sitta och ljuga för pengar hehe. Inget komiskt egentligen i det..

Allt dumt man gör får konsekvenser om man förlorar kontrollen.

Jag har märkt att du glider på en räkmacka hos Arbetsförmedlingen. Ni unga kvinnor är verkligen särbehandlade jämfört med oss unga män varför jag ogillar feminismen ännu mer till följd av det.

Ilona, vi bägge två skulle ha varit mycket högre upp i samhället om inte SOC och andra ställt hinder i vägen för oss.. Myndigheter och tjänstemän som inte känner till problemens kärna utan bara dömmer efter vad de hör från personal på skolor, föräldrar och andra. Om de hade en bättre diaglog med de som berörs (folk som du och jag Ilona) så skulle mycket ha kunnat undvikas. Det är klart att behandlingshem, familjehem och annat ställer till problem. Jag håller diverse myndigheter och tjänstemän ansvariga för att jag inte fick det enkla liv jag var på god väg att få, och jag förstår att du beskyller vissa för att din skolgång gick åt skogen tidigare. Som tur är så kan man plugga upp betygen.

Detta att kämpa för att hitta sin inre styrka och att inte ge upp, det är något som vissa slipper att uppleva.. Jag beklagar att inte vi slapp detta…

Det är dock lätt för dig eller för andra att säga citat ”what happend in the past, stays in the past”, när myndigheterna håller journaler på allt gammalt (innehållandes felaktiga uppgifter) så kan man inte resonera så. Tänk om jag som domare i ett mål dömde dig till Rättspsykiatrisk vård för att Rättspsyk anser att du är allvarligt psykiskt störd baserat på gamla uppgifter om dig som SOC skrivit ner?

Då är det inte lika lätt att släppa det hela och gå vidare.. Jag önskar självklart att alla skulle kunna låta det förgångna vara det förgångna, men när vissa domslut bygger på tio år gamla uppgifter så är det lättare sagt än gjort. Ibland är den enda vägen framåt att marschera bakåt!!! För att ta itu med det gamla..

Den människan du lärde känna är inte den enda du öppnat dig för utan att bli dömd. Du har öppnat dig för mig i det förflutna? Och jag har aldrig dömt dig för det =).

Du får gärna uppdatera mig om du anser att det är något jag missat om dig och ditt förflutna.

Dina motgångar har aldrig vunnit över dig, om de segrat skulle du inte vara där du är idag.. Om de segrat skulle du begått självmord eller på annat vis vara en förstörd individ idag.

Jag har agerat precis som du uppmanar folk till, att enbart lyssna på sig själv.. Lättare sagt än gjort när myndigheterna är inblandade.. Slutar väl i omyndighetsförklaring/förvaltarskap om man lyssnar för lite på dem och för mkt på sig själv.. Fast inte för dig, för du är ju kvinna plus att du har haft tur jämfört med mig.

Sen angående det sista du skrev så håller jag med, detsamma gäller för mig… Det är så mkt som förstörts för mig på grund utav att ANDRA/MYNDIGHETER/TJÄNSTEMÄN lagt sig i mitt liv och mina angelägenheter..

Summa sumarum så skulle både du och jag ha klarat oss bättre på egen hand om inga myndigheter lagt sig i hur vi lever våra liv..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar