Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

lördag 18 maj 2013

Min berättelse angående bråk med BB just innan sommaren 06, allt om bråket, efterspelet och bakgrundshistorien med de inblandade personerna. Svarar på en del frågor som folk har ställt till mig.

Jag efter den misshandel som jag blev utsatt för den andra maj år 2006. Den incident som jag skall gå in närmare på, även efterspelet som är mer intressant för läsaren.

Fråga nummer ett:

Vad var det för två slagsmål mot BB? 

Agentens svar:

Det var egentligen inte två slagsmål mellan mig och BB utan det var ett slagsmål mellan mig och tre andra personer, varav BB var en av dem, han var då den äldste och den mest storväxte av dem. 

BB var 16 år, en annan person född 1989 var 16 år och den tredje personen var enbart 14 år och född 91. 

Det som frågeställaren hänvisar till som det andra slagsmålet blev aldrig ett slagsmål. Istället så blev det något helt annat. Jag ska nu gå in på först det som hände mellan mig och de tre andra personerna och sen så skall jag gå in på efterspelet. Naturligtvis så minns jag inte hur vi hamnade där bråket utspelade sig eller varför jag for dit. Jag misstänker att jag var stor i käften och ville visa att jag vågade dyka upp där trots att de var tre stycken när de ville göra upp. Det förekom ju Apberget-konversationer och diskussioner över MSN även med ovänner. Man blockade inte ovänner på Apberget och MSN likt man gör idag på Facebook, och man behövde inte vara vän med folk för att kunna skriva till dem i deras gästböcker.

Bakgrundshistoria till de tre andra inblandade

BB
Jag är uppväxt på Östteg och BB på Västteg. Detta innebär att jag gick Östtegs skola och BB Västtegs och detta ledde i sin tur till att vi slapp ha med varandra att göra under låg- och mellanstadiet. Ja, bortsett från på ungdomsgården Rocky på Tegs Kyrkan där vi stötte ihop med varandra för första gången. 

Vi elever på mellanstadiet började att hänga på ungdomsgården Rocky redan i årskurs fyra. Detta fortsatte nog tills i slutet av årskurs sex eller om det var i slutet av årskurs fem. Naturligtvis umgicks man med sina klasskamrater och hade inte så mycket med Västtegare att göra om man var Östtegare. Någon gång under perioden årskurs fyra till årskurs sex så stötte i alla fall jag på denna BB (initialerna för Björn B). Han var i denna unga ålder jämnstor med mig och uttalad rasist som hatade mörkhyade oavsett om de var adopterade eller invandrare, det var samma sak för honom så länge man inte var vit.

Jag var väldigt van vid bråk i årskurs fyra (förmodligen där någon gång som vi träffades första gången). Som jag berättat tidigare så slogs jag nästan aldrig med klasskompisar och undantaget var en kille vid namn Herman som jag bråkade med ibland eller med syrran alternativt någon tjej. De flesta bråken i denna åldern var ju med äldre elever! Man får inte glömma bort då att jag var född i dec 89 medans klasskompisarna var födda 90. I låg- och mellanstadiet så var jag en av de största killarna till skillnad från i högstadiet och uppåt när de svenska små killarna blev i många fall större än mig.

Så i årskurs fyra till fem när jag befann mig med klasskompisar på ungdomsgården Rocky så stötte jag ihop med denna BB. Han kallade mig för Arnold Svartneger och liknande saker vilket ledde till slagsmål. I denna unga ålder så var vi jämbördiga och faktum är att jag vann det slagsmålet som slutade med att BB bölade, ungdomsgårdspersonalen grep tag i mig och höll fast mig och jag tvingades fara hem. Jag antar att detta att han fick spö av en "svartneger" förföljde honom hela vägen till högstadiet där vi hamnade på samma skola, nämligen Tegs Central, och han då var mycket större och längre än vad jag var. 

Under årskurs sju och åtta så hade jag en hel del popularitet på TC eftersom jag var medlem i hejarklacken Red Roses med elever födda 1989, samt för att jag tävlade i skol-SM i friidrott. Bråkiga personer som BB vågade inte antasta mig eller bråka med mig när jag hade vänner bland de i åldersgruppen över hans. I årskurs nio så försvann ju mina vänner ifrån skolan, och det blev då fritt fram för BB samt för nykomna fjortisbrudar i sjundeklassen att retas med mig och starta bråk.

BB blev ju snabbt vän med bland andra Elin "Åkiz" Åkerlund precis som min gamla klasskompis Herman från låg- och mellanstadiet (som jag bråkat med från gång till annan men även varit kompis med). När fjortisbrudarna spred rykten så trodde BB och andra på dessa och ansåg att jag sextrakasserade deras små tjejkompisar i sjuan. Allt med ryktena kulminerade i kiss-mösse-incidenten som resulterade i att jag fick en assistent under vårterminen 06. Kort därefter ställde jag ultimatum på att assistenten skulle avlägsnas och då blev jag tvångsförflyttad till IV. Assistenten var kvar till sommaren, men han var mer som en bra extralärare den terminen eftersom jag föredrog att plugga med honom före att plugga med utfrysande elever på IV. På TC däremot så fick jag sär-blickar när han gick i närheten av mig som jag inte ville ha, då jag aldrig tidigare haft en assistent och därför inte ville uppleva dessa "retard"-blickar från gamla klasskompisar. Jag fick inte assistent för att jag var ett sär utan för att lärarna på TC tyckte att jag var en risk, de ville förhindra nya incidenter som den med mössan. När jag väl bytt skola så blev han mer av en lärare än en assistent vilket kändes mer okej.

Åter till BB.

BB, Herman och de andra slutade inte att djävlas med mig bara för att jag bytt skola. Skriverierna fortsatte på apberget och över MSN. Om jag for ner på stan så kunde de ibland vara där och då blev det alltid små konflikter. Med Herman lugnade det dock ner sig när jag flyttade, men inte med BB och diverse andra personer. Således så hotades det fram och tillbaka över internet och då främst på apberget.se. Allt slutade med att vi skulle göra upp när vi av en slump stötte ihop med varandra ute på skolgården utanför TC den andra maj år 2006.

15-16 åringen.
En snubbe som jag först stötte ihop med på Tegs Central. Kompis till BB, Herman och till brudarna möjligtvis, har ingen direkt historisk koppling till honom utan han var vän med min fiende kan man säga. Vi hade slagits i december år 2005 och jag hade därefter hotat honom.

14-åringen.
En kille från Östteg som jag kände till mer än väl. Vi hade umgåtts i samma kompisgäng på raster långt tillbaks på Östtegsskolan, men det var längesedan och inget som längre betydde något. Varför han ville spöa mig vet jag ej, men han var förmodligen inte bara vän med BB utan även med fjortisbrudarna.

Att jag mellan årskurs fem och årskurs åtta hade värsta crushen på hans äldre syster (född 1989 som mig, men gick i en klass högre upp än mig) kan ha bidragit till hans ogillande. Jag var ju lika besatt av henne då som jag blivit av Ilona senare, med den skillnaden att jag inte kände henne och aldrig hade mer kontakt med henne än att jag gick fram ibland eller SMS:ade och ringde vid några väldigt få tillfällen. Hade heller inga pengar att slänga över henne.
Egentligen var det inte så farligt även om jag var ihärdig i min förälskelse och inte gav upp att ragga på henne, men hennes klasskompisar (manliga) gjorde en stor grej av det. Så det blev väldigt jobbigt för henne eftersom hennes manliga klasskompisar hade roligt åt min crush på henne på hennes bekostnad. Hon bytte ju klass också senare, året efter all kalabalik gick hon i en ny klass. Förövrigt hade jag gått i samma klass som henne på Östteg om jag inte börjat skolan ett år senare. Vi gick ju förskolan första året tillsammans. Jag fick min crush i årskurs fem och den slutade när jag gick i årskurs åtta och hon i nian.

Den här tjejens lillebror var alltså fjortonåringen. Själv var jag 16 år precis som BB och den andra killen. Men vi hade egentligen aldrig bråkat, hans motiv var att han var vän med Elin Åkerlund som jag och syrran tjafsade med då hon spred rykten om oss och anklagade mig för sexuella trakasserier - anklagelser som Mattias säkert trodde på.. 

Bråket
Så kom det sig att jag och de andra tre personerna skulle göra upp utanför Tegs Central. Bråket utspelade sig i närheten av 7 Eleven på Teg på sidan av ICA. Vad jag minns av bråket så var det den fjortonåriga killen som gjorde mest, och sen gjorde BB och den andra killen född 89 ungefär lika mycket men mindre än den yngre killen. Jag har inte begärt ut polishandlingarna i detta ärende eftersom det var helt ointressant för min rättelse av BUP-journalen, med detta i åtanke så kan jag tyvärr inte återge händelseförloppet.

(Nu har jag begärt ut alla handlingar- så jag hänvisar alla till förundersökningsprotokollet för en insyn i händelseförloppet och orsakerna till att det blev slagsmål).

Bråket slutade med att jag efter att ha fått de skador ni sett på bilden ovan, flydde från de tre andra ungdomarna, alltså sprang.
Då kom min assistent körandes i en hyrbil och stannade i närheten. Sen fick jag en utskällning för att jag inte dykt upp på hans lektion, och istället var där utanför ICA och slogs med tre pers som just hade givit mig ett blå-öga och lite annat.

Det blev inte så mycket mer av detta men en polisanmälan gjordes och som ni vet så vann jag i ärendet även om 14-åringen klarade sig helt på grund utav sin låga ålder. De andra två dömdes att betala mig 3000 skr solidariskt. 

Det var dock inte rättegången som var det första som skedde efter misshandeln.

Det första som skedde var att jag i min grupp på Apberget som kallades "Mr_Nygren's Raggare" och där jag brukade uppdatera om saker som händer mig (vilka jag bråkar med och varför bland annat) skrev om misshandeln och publicerade en bild på mig efter den. Gruppen hade cirka 150 medlemmar. 
Sen började man diskutera hämnd och att misshandla de skyldiga. Framför allt BB blev omtalad då han fortsatte att kaxa och håna mig efter misshandeln, på Apberget och andra ställen. Många sa sig vilja ställa upp eller se på ifall det skulle bli en fajt.

Till slut så bestämdes det att jag skulle göra upp med BB utanför Tegs Central vid en av ingångarna. Det var även en del andra  som jag var ovän med, personer som jag blivit ovän med på apberget antar jag. Minns ej hur vi blev ovänner men de stöttade BB och ville även de spöa skiten ur mig. Tid och plats bestämdes och det begav sig mot TC. Naturligtvis körde jag min moped till skolan, och detta var efter skoltid så det fanns inga andra där. 

När jag anlände till skolan så fanns där ett litet antal personer. Det var mest folk som kände till mig eller som gått i samma förskoleklass som mig som var där då. De var där ifall det skulle hända något men sa sig vara neutrala till ett eventuellt bråk. Sen anlände de där fientliga personerna som ville slå ner mig (stora och kraftiga killar, kanske tre stycken) men inte BB eller någon av de andra som jag ville hämnas på. En stund senare så bara vällde det in personer på Tegs Centrals område.

Först kom ett flertal ur Hejarklacken Red Roses som var halvt väntade, de flesta var mina gamla vänner som slutat TC året innan, och som egentligen var jämngamla med mig. Vissa ville hjälpa mig och andra sa sig bara vara där för spänningen i det hela. Sen kom den mer oväntade hjälpen.

Clabbe, min tidigare friidrottskompis som jag tränat i samma förbund som (IFK-UMEÅ) och som jag även varit på flera tävlingar och träningsläger med, dök upp, och han var inte ensam. Han hade med sig en stor del av sitt gäng från Ersboda området. Jag kände så klart inte en enda av dessa men jag kände ju Clabbe och han kände resten.. Alla sa sig ha kommit dit för att ställa upp på min sida i det kommande slagsmålet. Jag blev rätt så förvånad.. Än mer förvånad blev jag när en som jag såg som BB:s vän, och som en ovän till mig, dök upp och även han ställde sig på min sida, denna person hette Herman och var personen som ägde mössan i den händelsen på TC. Att han dök upp är en sak som besvarar svaret på en annan fråga som ställts.

Bild tagen av mig just efter att Clabbe kommit tvåa i SKOL-SM i Tresteg, med en millimeter.
Clabbe och Daniel, gamla polare från Friidrotten.

För er som undrar så heter "Clabbe" Claes Beverlöv. Vi träffades första gången när jag segrade över honom i hundra meter i en tävling (alla tippade att han skulle vinna och han blev jävligt förbannad när jag segrade) någon gång när jag gick i årskurs fyra eller fem. Det var en tävling i Vännes som han skulle ha vunnit om inte jag hade överträffat folks förväntningar. Clabbes gren var ju Tresteg, där han vunnit i skol-SM och grejer, medans min var sprint. Han var dock inte dålig på sprint så det var en bra prestation av mig att vinna. Clabbe är förövrigt en av världens bästa på Mixed Martial Arts och har vunnit världsmästerskapen i Kina om jag inte minns fel.
Vi har idag ingen kontakt men eftersom att vi var friidrottskompisar så var vi kompisar fortfarande under 06 när jag ville hämnas på de som misshandlat mig, och han därför ställde upp med sitt gäng i det ändamålet.
Det var ju också så att Clabbe senare tillsammans med andra ur gänget, greps för diverse oprovocerade misshandlar runt om i Umeå (typ i slutet av 06 som de greps), och det var ju under ungdomsvården som han började träna mixed martial arts och blev grym på det.
Clabbe bröt med alla sina gamla vänner när han greps och så även med mig. Vi träffades dock vid ett tillfälle på stan efter att han blivit fri, men det var inget speciellt utan vi hejade typ och snackade lite. Sen dess har jag inte hört av honom och jag antar att när vi sågs senast så var han inte världsmästare i mixed martial arts, däremot så var han nog i full färd med träningen.
För att slutföra stycket om honom så måste jag säga att oavsett hur dumma de var mot oskyldiga runt om i Umeå den sista tiden innan gripandet, så hade jag bara gott att säga om honom och de som han umgicks med, för de ställde upp på min sida vilket i alla fall jag uppskattade.

Att Stål inte fick möta "mitt gäng" var för att "mitt gäng" i praktiken var Clabbes gäng och de var gripna när Stål misshandlade mig på Ersboda, och vårdades på ungdomsvård eller liknande.. Hade den händelsen skett tidigare så hade situationen varit annorlunda, så det är lite fel när Aije i ljudinspelningen ifrågasätter om jag har ett gäng och kallar dem "skitstövlar allihopa som inte ställer upp för dig". 
Uppenbarligen så fanns det ett gäng som ställde upp för mig, men inte vid tidpunkten när misshandeln skedde. När jag hotade hans bror på Apberget flera månader tidigare med "mitt gäng" så fanns de förmodligen också, även om de var Clabbes gäng egentligen som ställde upp för mig eftersom att Clabbe var en kompis till mig.

Åter till uppgörelsen och den nya frågeställningen.

Fråga nr 2:

Hur blev du och Herman kompisar igen efter kissmössan?

Herman umgicks med min gamla friidrottskompis Claes Beverlöv.
 
Det var ju på det viset att även Herman sällade sig till folkhopen av ungdomar som anslutit för att ta fajten med BB och hans vänner. I början så förstod jag inte varför han skulle slåss på min sida emot BB som var en kompis till honom så vitt jag visste. Men efter ett tag så förstod jag att Herman och Claes kände samma personer på Ersboda området och de umgicks med varandra. När Clabbe ställde sig på min sida så sällade sig Herman till vår sida, mot sin kamrat på TC BB. Även Herman fick sluta TC bara någon månad efter mig på grund av andra problem som jag inte känner till, och jag misstänker att han då bröt lite med BB och närmade sig Ersbodafolket och Clabbe.

I vilket fall som helst så såg han det även som ett sätt för oss att "återförenas". Genom att ställa sig på min sida mot en gemensam fiende så blev ju vi vänner igen mer eller mindre. Jag förlät ju honom när han visade sig på min sida i den här konflikten. Det var därför som vi blev vänner igen.

Vad gäller slagsmålet så blev det inget. Vi var mellan 20 och 40 pers till slut och de tre stora grabbarna som kommit för att ställa upp på BB:s sida blev skraja och vågade inte längre slåss. Istället så gick de fram och försökte sluta fred när de såg att vi var så många. Eftersom mitt problem aldrig var med dem så hände inget utan de fick fara hem, historien med dem var ju typ skriverier på apberget som jag knappast mindes, likt det med Aijes bror som jag inte heller mindes. Tjafs på apberget var en vardaglig syssla. Vissa tog det mer seriöst än andra uppenbarligen!

BB for förbi på en moped tillsammans med någon kompis, men flydde samma väg han kommit när han såg hur många jag hade på min sida. BB var dessutom skitskraj för Clabbe, och Clabbe hade tidigare på stan visat honom vem han hade att göra med så att säga. Jag var kanske liten, men Clabbe var stor och vad jag vet så tränade han kickboxning redan då. I vilket fall som helst så blev alla besvikna när det inte blev ett bråk eftersom mina motparter flytt fältet. Vi tog då så många vi kunde på de mopeder som fanns inklusive min och resten cyklade. Det var folk som visste vart BB bodde så vi begav oss mot hans hem.

Öst på stan fanns byggnaden där hans lägenhet var belägen. Alla samlades utanför och det var några som inspirerats av min tidigare bedrift på TC.. En av dessa tog en hjälm som förmodligen var BB:s kompis ägodel, men som han trodde var BB:s, och hör och häpna, kissade i den!!!! Han ville ju inte vara sämre än mig uppenbarligen.. Men innan något mer hann hända så kom polisen dit då BB:s morsa ringde snuten på grund utav att vi var tjugo-trettio pers där som var ute efter att spöa hennes son. När polisen kom dit så skulle vi så klart bort från byggnaden och det slutade med att alla for hem. Det blev alltså inget andra bråk och jag fick aldrig skadeglädjen att spöa BB, däremot så fick jag nog mycket skadeglädje i att se honom pissa på sig för mig och de som ställt upp på min sida. De som jag benämnde som "mitt gäng" men som i praktiken var Clabbes gäng, plus en del Red Roses medlemmar. 

Jag fick min upprättelse senare när BB och den andra snubben dömdes i rätten, tyvärr så friades fjortonåringen pga sin låga ålder för han åtalades aldrig.

PS: Jag var kompis med Herman och Clabbe fram till att de greps. Sen bröt de med mig och alla andra, jag har aldrig försökt kontakta dem sedan de släppts från den dom de dömdes till.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar