Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

torsdag 30 maj 2013

Anonyms kommentar till inlägget om Flashback-trådarna besvaras!

Anonym:
"Haha Agenten, om du jämför nu mot då, har du blivit skickligare på att orsaka effekter som är positiva för dig själv?

Jag menar att du uppenbarligen bjudit många på Flashback på goda skratt, men har det hjälpt DIG?

Känns inte som att kändisskapet flashback förde med sig gynnade dig i varken privatlivet eller i fighten mot förvaltarskapet.

Sen tror jag fan ingen kan förstå att du blivit så besatt av den där finska fattiglappen? Hon ser väl ok ut, en 4a-5a, men kom igen nu Viktor. Djävuls tatueringar, spådomar o trams, trodde fan inte det fanns Macumba i norrland :D

Jag tror seriöst du skulle må riktigt bra av att,

1, Fortsätta gymma.

2, Ta tjejer på fett mycket mindre allvar.

3, Gör klart gymnasiet.

4, Sluta fred med dig själv.

5, Inse att du inte kommer få hela staten att be om ursäkt till dig, varför skulle dom, dom är mycket starkare än du, och världen är ej rättvis. Du kan dock spela efter deras regler nu en kort period i ditt liv och vinna tillbaks din frihet på goda meriter, tex gymnasie kompetens, ordna ett jobb etc. Tror säkert om du lyckades sköta ett jobb o inte bete dig som en torsk o kasta cash på fjortisar att dina ord väger tyngre.

Du skriver bra nu Viktor, riktigt bra med en superb vokabulär, men du är ditt CV i hela västvärlden. Just nu är det CV:t fucked up. Vad ser en arbetsgivare som är bra? Om du vill tävla på lika villkor så måste du inse att du har en del att ta igen. Hoppas du gör lite positiva saker för dig själv o att du förlåtit dig själva dina egna misstag, o om saker inte blir bättre kan du ju alltid åka till Sao Paolo o köra moppe taxi, du kan leva ok på det. Svårt med insulin bara då sånt är jävligt dyrt,

Mvh!"


Agenten:

"Hej Anonym, ja det är jag övertygad om att jag har blivit bättre på över internet. Klart att man kan klanta sig någon gång och orsaka dåliga konsekvenser också, men då är det framprovocerat..

Min uppfattning är att vissa trådar på Flashback har både hjälpt och stjälpt medans andra har enbart stjälpt. Agenttråden som var på över 500 sidor hjälpte mig enormt mot mina antagonister år 2007. Jag fick även en viss kändisstatus här i Umeå under de två veckor då tråden var aktiv, sen mattades det av när tråden låstes och kändisskapet blev mest en internetgrej. Men det är klart att internetfenomenet som man ändå blev sätter sig på minnet hos vissa, och därför resulterar i oväntade möten när man är bland folk. På krogen till exempel så har det hänt flera gånger att folk velat skaka hand och ta kort med mig och dem på bil.

Jag hade dock helst sett att allt det där på Tegs Central under nionde klass aldrig inträffat, då hade jag förmodligen fått den normala start på vuxenlivet utan diagnoser, handikapphjälp eller förvaltare som jag förtjänade och arbetade mot hela skolgången. Och man hade sluppit en massa bråk och behållit vännerna på TC bland de födda 1990!
Jag tror att felet var klassfördelningen i årskurs sju där jag då hamnade i en fotbillsklass som enda kille som inte spelade fotboll, hade jag placerats i en klass med mina gamla bästisar från Östteg så kanske vänskapen förblivit stark istället för att dö bort med åren så att säga.. Vänskapen med de födda 89 var väl ok, men de slutade skolan ett år innan jag själv vilket lämnade mig kvar som ett enkelt mobboffer på skolan utan vänner.

Kändisskapet som Flashback förde med sig har inte gynnat mig i privatlivet nej. Har jag ens något privatliv kvar kan man ju fråga sig? Däremot så gynnade det mig i kampen mot mobbare och utnyttjande brudar i början. Förvaltarskapet drabbades jag av först i november 2009, även om god man blev av redan i juli samma år. Kändisskapet på Flashback kom i mars 2007, således så gynnade det mig på flera sätt innan jag hamnade under ett förvaltarskap.

Jag tror dock att kändisskapet på Flashback kan ha förorsakat att vissa trott att jag är in real life så som jag framstod på Flashback, vilket inte är helt fel men inte helt sant heller.
På Flashback överdrev man sina åsikter några varv för att provocera läsare och få fler som läser det man skriver, på Flashback blev man upphöjd till skyarna som en snubbe som gjort det man gjort, men det framfördes på ett sådant sätt att allting framstod som mer extremt och ibland skrev folk att man gjort mer än vad man gjort.

Man kan säga att bilden av mig på Flashback är sjukt överdriven när det kommer till mycket, och det gynnar inte mig när t.ex. myndighetspersoner läser om mig där och tror att jag är en sådan "galning". Ärligt talat så framstår jag lite som "Galne Nygren" på Flashback, som då gjort massor av galna och sjuka saker.. Kan vara roligt och gynna mig på internet, men det ger inga positiva effekter ute i samhället när folk tror att man är sådan.

Vanligt folk kanske gillar sånt för att det är komiskt och de tycker att man är "Kung" likt en Clown. Men folk utan humor (som myndighetspersoner) vill gärna stämpla en och säga att man lider av diverse diagnoser och sjukdomar. Det är naturligtvis trist, och jag tror att den överdrivna bilden av mig på Flashback har påverkat myndigheterna när de fattat beslut angående mig.

Det var inte Agenten som tog skada när jag fick djurförbud, förvaltare, körförbud, blev utnyttjad, kastade en kissmössa, fick diagnoser eller liknande.. Agenten blev större, populärare och starkare!! Agenten blev kändare!!! För varje slag mot Agenten, för varje slag för Agenten och för varje galen händelse som Agenten är med om så gynnar det Agenten!!
Den som tog skada av allt ovan var den "normala Victor Nygren".


Efter händelserna, diagnoserna och utnyttjandet så kunde faktiskt myndigheter så som SOC, BUP och Vuxenpsyk ha arbetat för att jag skulle bli den jag var innan all skit hände. Den normala killen som hade massor av normala kompisar hela vägen till nionde klass, och som under nionde klass och en tid efteråt fortfarande hade flera kompisar bland andra som hamnat snett, folk som sedermera hamnade på rätt köl igen på grund av olika händelser och orsaker.

Men istället för att försöka hjälpa "Agenten" tillbaka igen, ja vad gör dem, de behandlar en som en handikappad baserat på diagnoserna man fick på BUP som senare visat sig inte stämma och de ger en förvaltare, SOL-team via LSS, djurförbud och massor av sådant..

Det är uppenbart att man inte ville hjälpa mig rätt igen och återfå status quo. Istället ville man få mig att acceptera en tillbakagång till status "retarded", vilket jag inte är, aldrig var och således inte accepterar som något jag vill ha tillbaks. Jag hade nämligen ett normalt liv, inte ett handikappliv och därför så funkar det inte att leda mig tillbaka till en bakgrund som jag inte haft och aldrig kommer att känna igen mig i.

Genom att stämpla mig som lindrigt retarderad, kalla mig aspergare och ge mig massor av handikapphjälp så hamnade jag aldrig rätt igen (till det normala livet). I praktiken dödförklarade de mitt gamla jag i processen (mitt normala jag) och jag tvingades/tvingas acceptera ett liv som handikappad. Den typen av handikapp som man har med neuropsykiatriska diagnoser.. Detta har jag aldrig för avsikt att acceptera och det ska arbetas bort. I vilket fall som helst så dödade de mitt egentliga jag genom alla skitdiagnoser och stämplingar (den riktiga Victor Nygren som hade ett normalt liv är i praktiken död), och vem tror ni jag väljer att vara av dessa alternativ som finns?

1. Marginellt mentalt retarderade Victor Nygren med Asperger som har SOL-team via LSS och förvaltare för att han "inte kan förvalta sig själv eller sin egendom". Är i behov av allsköns hjälp och kommer aldrig få ett normalt liv. Har dessutom haft assistent inte enbart i årskurs nio utan "större delen av skoltiden". Gick i SÄR tydligen och har gjort massor av saker som inte alls stämmer in på den av myndigheter och tjänstemän "dödförklarade" normale-svensson-Nygren.

2. Agent MrNygren, "Kungen av Flashback" innan bannen, mannen, myten och legenden enligt vissa och känd för en massa galenskaper. Har nuförtiden en blogg då han är avstängd från att skriva på Flashback. Har dessutom politiska åsikter som många på framför allt Flashback kan sympatisera med. Och är ständigt med om nya händelser av intresse.

Svar: Ja, vad tror ni själva? Självklart så väljer jag att vara nr 2, Agent Nygren!

Man avrättade mitt gamla jag genom att hitta på diagnoser och stämpla mig och sen även anteckna felaktigheter i min bakgrundshistoria, genom att göra detta så blir det omöjligt för mig att hitta tillbaka till mitt gamla jag.. De menar ju att jag var någon annan i det förflutna, någon som var handikappad och som haft assistent hela skolgången m.m.

Jag kan ju inte återgå till en bakgrund som jag inte har haft.. Och försöker jag säga åt dem att bakgrunden var annorlunda så vägrar de ju lyssna eller rätta sig efter det jag säger, således så är vägen tillbaka till det gamla jaget stängd. Och jag går aldrig frivilligt tillbaka till en uppdiktad bakgrund som jag aldrig haft och aldrig kommer att känna igen mig i. Med detta i åtanke så fanns det bara en personlighet jag känner igen mig i kvar, och det är Agenten!!

Tidigare när jag blev Agenten på Flashback så var det min avatar på internet, och det var mest skådespel likt typ "Kissie" eller "Widerstedt" när jag var "Agenten inför folk" på stan. Jag spelade en roll, som delvis var äkta men sjukt överdriven av Flashback vilket jag då försökte leva upp till ibland.

När nu massakern på mitt riktiga jag är genomförd av BUP och andra, deras uppdiktade historia om min bakgrund inte är speciellt lockande, mitt har liv anpassats efter den felaktiga bakgrundshistorien som skrivits i journalanteckningar, ja då blir Agentpersonligheten som på internet alltid var äkta men som i det verkliga livet inte var lika extrem, ja, den tar över helt..

Har jag att välja mellan att vara "Handikappade Nygren" eller "Koola Flashbackikonen Agent Nygren" så väljer jag det sistnämnda alternativet till etthundra procent. Agenten blev därför min riktiga personlighet när nu de har suddat ut den egentliga personen som jag var ur journalerna, eller skrivit om den personen så att den ser ut att vara någon annan.

Myndigheterna ville att jag skulle anpassa mig till samhället igen och bli en av folket, men de glömde att kontrollera all fakta kring vem jag är och hur min uppväxt såg ut. Om de tror att jag tänker låta dem diktera min bakgrund så tror de fel. Om de trots mitt motstånd kan diktera min bakgrund genom att vägra ändra fel i journaler så ja, då skriver jag om den egentliga bakgrunden. Då skriver jag om den dödade personen, och argumenterar mot det som står i deras journaler om vem jag är. Agenten blir då bara större än tidigare.

De kanske ville att jag skulle släppa Flashback, Agenten och allt sådant och återgå till ett normalt liv för en med mina behov, rättigheter och möjligheter. Men när de skrivit fel om min bakgrud så tror de att mina behov och möjligheter är annorlunda än vad de är, och det leder till motsatt effekt. Hade de skrivit att jag var i praktiken som alla andra, eller i vart fall att jag inte behövde massor av handikapphjälp, då hade jag kunnat kanske återgå till det gamla livet och levt ett normalt vuxenliv idag.

Precis som Beverlöv och andra kunnat ta sig ur de jobbiga åren och sen senare har kunnat plugga klart och få ett värdigt normalt liv. Men jag förnekades detta liv för att nötter skrev att jag var lindrigt retarderad och annat.. Därför har det blivit som det blivit och Agenten är idag JAG, för jag är inte och kommer aldrig att bli den de skrivit att jag är..

Vill de att jag ska släppa allt med Agenten så bör de genast ge mig det normala livet åter. Tills dess är jag rädd att Agenten blir kvar, Svensson-Nygren död och handikapp-Nygren aldrig accepterad men påtvingad och fortsatt bekämpad.

Kändisskapet på Flashback gynnade inte mitt privatliv, däremot mitt liv ute på gator och torg, men vad gäller förvaltarskapet och fighten mot det så har kändisskapet på Flashback möjligen fått myndigheterna att fatta detta beslut. De kände förmodligen till mig från Flashback också när de dömde i saken. Den överdrivna bilden av mig sa väl dem att jag behövde förvaltas, tillsammans med alla andra grunder som då diagnoser och utnyttjande.

Ilona Hyvönen och jag har haft kontakt med varandra i sex års tid. Det är klart att man fäster sig vid varandra! Jag har ofta skrivit om våra bråk och konflikter men sällan eller aldrig nämnt allt det bra. Jag kan väl säga att i andra avseenden så känns hon nästan som en familjemedlem så jag har väldigt svårt för att släppa henne. Jag anser att hon är en 1-2a, och vad gäller djävulstatueringar och sådant så ogillar jag att hon börjat med det.. Men det började hon med nu i Grekland 2013, och när vi umgicks innan jag hamnade på Rättspsyk så kallade hon sig snarare för kristen än för satanist och höll inte på med satanistsymboler. Det verkar som om Ilona förändrats till det sämre när jag varit "borta" på det området. Spådomar och trams har hon dessvärre alltid haft intresse för, och hon är rädd för spöken vilket är sött. Macumba?

Jag kommer att fortsätta gymma och gymmar just nu tre gånger i veckan två timmar varje gång. Jag har ett guldkort på IKSU (dagskort) och får träna fram till klockan halv tre varje dag. Eftersom att jag är på slutenvård så har jag dock bara beviljats permisar vid vissa tider under dagen. Kanske blir fyra gånger i veckan senare eller så blir det kanske fler tider.

Jag ska faktiskt börja att dissa brudar och sluta jaga efter dem. De skall få jaga efter mig istället, och ärligt talat så är jag snart inte så brydd längre om tjejer utan jag ska bli mer egoistisk och fokusera på mig själv.

Att göra klart gymnasiet kan bli svårt just nu då jag sitter inne. Men kanske kan hoppa på en av folkhögskolorna som jag pluggade på när jag väl släpps härifrån. Vill inte börja om från scratch med flera av ämnena nämligen. I vissa ämnen har jag hunnit hälften och i andra så har jag gjort klart dem men hade inte gjort alla prov. Sen har jag gjort klart några ämnen helt. Vill ej börja om med de som jag i praktiken var färdig med eller har hunnit hälften på.

Jag kan omöjligt sluta fred med någon så länge jag behandlas som en handikappad. Jag vill kunna se mig själv i spegeln och det kan jag ej om jag är stämplad som handikappad och i behov av LSS och förvaltare..

Jag begär ej att hela staten ska be om ursäkt.. Jag begär att domstolen skall ändra beslutet om förvaltarskapet. Sen anser jag att personal på BUP bör ändra felaktigheter i journalen.

Jag ska testa att spela efter deras regler, men det är inte så enkelt innan man kommit ut från rättspsyk. När jag är fri från rättspsyk skall jag plugga klart och kämpa för att bli av med förvaltarskapet.

Sen stödjer ju mina föräldrar mig helhjärtat nu till skillnad från tidigare då de inte förstod att förvaltarskap var en omyndighetsförklaring.. När det gick upp för dem så blev de typ chockade, och förbannade.. Så de kan säkert bidra till en seger i rätten om frågan dras upp där igen vilket kommer att ske om jag tycker att det går för långsamt att arbeta bort förvaltaren.

Föräldrarna blev intalade att god man och förvaltarskap var detsamma, men att förvaltaren kan säga till om lite mer saker. Han ska dock alltid agera efter mitt bästa intresse och i enlighet med min vilja, en omyndighetsförklaring är ju något helt annat och förvaltarn har ju större makt än de trodde 2010..

Tackar =). Jo, jag vet att jag är bra på att skriva. En arbetsgivare på en tidning ser att jag skriver bra. Annars vet jag ej.. Jag kommer aldrig att förlåta mig själv för att jag lät mig utnyttjas i det förflutna, och jag kommer aldrig att förlåta föräldrarna för att de gick till Barnpsyk under högstadiet. Jag ska försöka att göra positiva saker för mig själv.

Nej, jag kan inte tala portugisiska eftersom att adopterade saknar rätten att få lära sig sitt födelselandsspråk. Att köra taxi i Sao Paulo i Brasilien är alltså inget alternativ.

Mvh"


7 kommentarer:

  1. Wow tack Victor! Alltså det är sådana här inlägg du skall fylla bloggen med. Positiva inlägg där du vågar låta Victor komma fram.

    Läser man detta inlägg ser man att Victor är en djupt reflekterande person, en analytisk person och kanske mest av allt en kämpe. Sen att du dessutom kan vara själv ironisk och ibland känns det nästan som du skulle kunna skratta åt eländet. Förstår ju att det är svårt just nu men senare =)

    En grej till jag tänker på en gång är, alltså BUP & SOL team = konstant övervakning av myndigheterna.... vem fan skulle inte bli inlåst då? Tycker dina problem verkar sjukt milda, du kastar en kiss mössa på nån, stål slår in ditt öga och du är psykiskt sjuk? Det är typ som att dom säger att fy dig Viktor som kastade en ofarlig kiss mössa du borde drämt en flaska i huvudet på han istället... Väldigt dåliga signaler dom skickar där.

    Helt klart var det en miss av dina föräldrar att dra in BUP & SOL men det var ochså en väldigt övertramp av dig att förstöra din fars bil och sånt. Jag blev riktigt glad av att läsa att du försöker svetsa ihop familjen till hundra igen och att dom stödjer dig fullt ut. Dina föräldrar har SÄKERT gjort en massa misstag ( liksom mina och alla andras ), men du får förlåta dom det. Alla kan inte va lika starka som du hela tiden. Om du tänker på saken har du nog sårat/straffat dom tillräckligt. Man har bara en familj och din verkar trots allt bättre än många andras. Hoppas du bett dom om ursäkt för du har en rätt vass tunga kan jag tänka mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus?

      Det tycker du? Jo, visst kan jag gå in på känsliga saker men annars så känns det som att jag är mer inriktad på att peka på saker jag utsatts för än på hur jag tänker och känner. Men jag kommer alltid att besvara vettiga kommentarer till mina inlägg.

      Tackar för den analysen =). Jo, jag är inte någon retard som det skrivits på BUP, även om de skrev marginellt. Tycker att dina ord beskriver mig utmärkt. Och ärligt talat så kan jag ibland skratta åt skiten om det är mina egna inlägg jag läser, jag är ganska självgod :P. Men jag skrattar inte åt situationen som jag befinner mig i utan snarare åt all inkompetens och åt allt ironiskt.

      Mm, ingen normal eller onormal individ vill vara konstant övervakad av myndigheterna. Och är man konstant övervakad i sitt eget hem av t.ex. ett SOL-team så är risken överhängande att åka dit för vardagliga lagöverträdelsen som vanliga medborgare begår varje dag! T.ex. att lämna ett husdjur några timmar längre i lägenheten än vad djurskyddslagen tillåter, det kan leda till djurförbud om man åker dit, och vanligt folk åker inte dit eftersom att de inte har "övervakning" i hemmet. Tänk på de som knarkar i sina hem, de skulle också åka dit om de hade SOL. BUP är mer ett ställe man besöker till exempel med familjen som barn och då anteckar de om det som sägs på mötet, men tyvärr kan de även anteckna saker som skolpersonal ringer och säger över telefon. Men de är inga övervakare, snarare antecknare som antecknar allt de får in om en person och som de tror stämmer. Om källan verkar trovärdig.. Och de är lata nog att inte kontrollera källuppgifterna..

      Nu var det kanske inte enbart mitt förflutna som ledde till Rättspsykdomen, även om det bidrog till stora delar.. Det som föranledde utredningen var ju brottet jag begick den tjugoandra maj 2012 när jag slängde in två brinnande näsdukar i ett brevinkast för att tvinga en person att komma och öppna sin låsta ytterdörr. Hon var ju inte precis oskyldig och hade haft flera saker som jag ägde i över fem veckors tid. Men jag bedömdes ha begått brottet "olaga hot, grovt brott" vilket föranledde utredningen.

      Sen att utredningen till en tredjedel byggde på gamla journaler som innehöll massor av felaktigheter är och var ju beklagligt.. Så visst, allt det där med mössan och det bidrog till underlaget för min så kallade "allvarliga psykiska störning". Du har läst min blogg och därmed fått läsa om min del och de andras del i ärendena. Utredarna i Huddinge fick bara läsa det som står i journalerna och brydde sig ej om att kontrollera sina källor eftersom de av princip utgick ifrån att de var korrekta. I journalerna står det enbart om vad jag gjort i alla konflikter, och inga andra nämns..

      Det kan stå att jag slängt en mössa med kiss på någon annan, men det står ej varför jag slängde den eller att andra kanske utsatte mig för något annat först. Således så är det lätt för Huddinge att skylla mitt beteende vid x antal tillfällen under mitt liv på en allvarlig psykisk störning, när t.ex. händelsen med mössan var orsakad av att en annan elev först hade sönder min Walkman. När man inte nämner andras delaktighet i konflikter så kan man lätt tro att den parten som nämns är allvarligt psykiskt störd.

      De tenderar att glömma bort att det alltid är minst två parter om ett bråk.
      Och rena anklagelser om sexuellt ofredande tas som sanning och kontrolleras ej med polis eller domstol.. Hade Huddinge inte tänkt att källorna (journalerna) var felfria utan istället tänkt kritiskt så hade de kunnat höra med polisen om det fanns en anmälan upprättad angående de sexuella trakasserierna.. Hade de då fått handlingarna så hade de sett att de inte ledde vidare till åtal. Istället så skriver de av det som står i journalen och jag beskrivs som en person som begått brotten som jag misstänktes för men som aldrig gick vidare till åtal. Ganska skrämmande att man kan bli "dömd" via journaler eftersom myndigheter som Rättspsyk i Huddinge tycker att journaler är lika trovärdiga som domstolshandlingar.. Vilket de inte är!











      Radera
    2. När det gäller det där med hur man på BUP agerade när jag kastat mössan med kiss så håller jag med dig, det hade varit mycket grövre att slå en flaska i skallen på någon.. Men jag antar att kissmössan framstod som efterblivet i deras ögon och därför blev det större än vad det borde ha blivit. I mina ögon var det en omogen handling av en 15 årig ung pojke, inte en efterbliven handling av en lätt retarderad individ. BUP gjorde bedömningen att jag var lätt retarderad. Det är först när jag utreddes av rättspsyk i Huddinge som de drog kopplingen till en allvarlig psykisk störning..

      Rätt sjukt va? Att gammalt kan bedömmas som ett bevis på "allvarlig psykisk störning" sex år senare, när det bara bedömdes som "efterblivet" av psykpersonal när det hände.. Att man sen har avtjänat straffet för det där förhindrar inte att det blir en av grunderna till domen i ett nytt ärende sex år senare och att man då i praktiken straffas på nytt för samma brott, eftersom man begått det i det förflutna! Mössan blev ju ett ofredande..

      En väldigt stor miss av mina föräldrar var det att blanda in BUP och att begära av SOC att sköta min flytt hemifrån. Att anse att jag på grund av diabetes behöver ett SOL-team.. De glömde helt bort att andra med sjukdomen diabetes inte behandlas som efterblivna bara för den, och jag tror helt enkelt att de blev överbeskyddande. Inget bra drag i sammanhanget! Det kan dock vara väldigt bra när man är inlåst på Rättspsyk eftersom att de då i praktiken kommer med prylar och "tar hand om en" som när man bodde hemma genom att t.ex. köpa det man vill ha åt en och så vidare. Jag hade helst sett att jag fick flytta hemifrån som en normal vuxen och så, men så länge jag är inlåst så är det skönt att föräldrarna återgått till det gamla i den meningen att de kommer med prylar och köper det man vill ha.. Då slipper man tjafsa med förvaltaren när man vill ha något.

      Förvaltarskapet splittrade familjen och jag och syrran kom närmare varandra medans föräldrarna sågs som förrädare.. Idag är jag närmare föräldrarna än tidigare eftersom att rättspsykdomen har på något sätt förenat familjen igen i en vilja att jag ska bli fri så fort som möjligt och de är beredda att ställa upp så mycket som möjligt för att påskynda mitt frisläppande. Även i förvaltarskapsfrågan så är jag närmare min farsa framför allt idag, då han insett mer och mer att förvaltarskap är mer ingripande än vad jag haft behov av. Och jag tror att han gjort det tydligt att han idag tycker att jag bör bli fri ifrån det så fort som möjligt, och om det skulle ta för lång tid så finns då alltid möjligheten att ta frågan till Tingsrätten igen med den skillnaden att denna gången kommer farsan att stödja mig, även morsan.

      Radera

    3. En vilja om att jag skulle få använda pengarna, men de skulle inte gå till andra än till mig (typ brudar), och en oro för att jag skulle låta brudar utnyttja mig på stora summor om jag fick fri tillgång till mitt kapital ledde till att god man kom på tal. Jag tror att om jag inte blivit utnyttjad av tjejer, eller alternativt om föräldrarna ansökt om godemansskapet och anfört sina skäl (istället för att låta SOC sköta ansökan, de lade till BUP-intyget där det stod att jag var lindrigt retarderad och aspergare) så hade rätten bedömt mig lindrigare. Det var BUP-intyget som ställde till det.. Föräldrarna skulle ha ansökt på egen hand. De menade aldrig att skälen var asperger eller retardation, utan de menade enbart att skälen som fanns var brudar som utnyttjade min godtrogenhet. Men SOC, Överförmyndarnämnden och förvaltaren har alla pekat på diagnoser satta av BUP och anfört dem som medicinska skäl.. Därför har jag bedömts hårdare än vad som varit rimligt.

      Jo, straffet för att slå sönder fyra av fem rutor på farsans bil blev ju i praktiken LPT i två veckors tid, även om det även fanns hot skrivna på nätet med i bilden mot Överförmyndarnämnden och förvaltaren om jag inte minns helt fel. Hade ju precis fått feta att förvaltaren fått 10849 skr i lön från mitt konto.. Blev ganska pissed och tog ut det genom att angripa farsans bil (orsaka skador för en liknande summa på bilen för att visa hur det kändes). Det var inte rätt naturligtvis, men jag tycker än idag att jag borde ha sluppit betala förvaltarens arvode. Det var ju inte precis så att jag beställt hans tjänst. Jag ville säga upp den..

      Jo, de har nog fått känna på min frustration efter att jag blivit omyndighetsförklarad. De har nog ångrat att de inte lätt mig bo kvar hemma alternativt lät mig flytta hemifrån utan extrastöd.. Min familj är bättre än de felsta familjer när det gäller vissa saker, och sämre när det kommer till hur mycket ansvar de vågar lägga på en vuxen son eller dotter. Men de är bra på att skämma bort de barn som de inte anser kunna klara sig på egen hand.

      Ett stort problem har ju varit att förvaltarna inte varit lika generösa och medgivande.. Och att förvaltarna trots allt styr över mina eller syrrans pengar och inte över sina egna enbart. Föräldrar styr kanske över barnens pengar, men de brukar inte ha något emot de flesta affärer som barnen gör. Plus att de inte nekar lika ofta och lika mycket. Och de lyssnar mer.

      Det här med att en främling ska ha hand om ens egendom är fel, det borde föräldrarna eller individen själv sköta.

      Radera
  2. Tips angående att bli av med förvaltarskapet, skaffa ett andra och ett tredje utlåtande angående aspberger, lindrig retardation. Helst från psykologer/psykiatriker från någon annan region så att du inte råkar ut för nån som vill rädda kollegans anseende. För övrigt känns lindrigt retarderad som ett riktigt slask uttryck. Kallar man folk lindrigt intelligenta någonstans? För att bli av med förvaltarskapet måste du nog först frigöra dig från den skiten. Grejjen är att när du öppnar upp som nu så kan jag fan omöjligt tro att du skulle kunna klassas som retarderad, hur fan kan du analysera och vara själv kritisk i så fall?

    Sen hoppas jag du är sjukt motiverad att lära dig laga mat nu! ;) Vem fan vill ha SOL teamet hängandes hemma hos sig, kefft! Angående det min farfar lärde sig aldrig nåt annat än att steka fläsk kotletter i hela sitt liv. Han var inte retarderad eller nånting, bara lat :D Dina föräldrar verkar en smula överbeskyddande där. Om du va tvungen och äta stekta hamburger biffar varje dag i två veckor skulle du nog försöka laga nåt annat sen, tror inte du svultit ihjäl utan sol teamet i alla fall.

    Sen självklart skall du inte ge upp din kamp för att återta ditt NAMN! Victor Nygren är vad jag förstått en schysst kille som blev jävligt ensam och utsatt i nian. I en fett svår ålder fick du det fett mycket svårare än alla andra, o ibland kan man inte kväva skriket därinne utan agerar utåt. Är sjukt svårt att förstå att du varit mobbad då du uttrycker dig såpass självsäkert. Starkt av dig att prata öppet om sånt. Ingen mår dåligt av att du skäms för forna fadäser utom du själv.

    Sen kan jag inte heller bara se dig som skribent, din fluffy hairstyle video är inte din populäraste av en slump. Man ser att du har kul och colgate leendet på slutet känns äkta. Försök vara den schyssta glädjespridar Victor du egentligen är så kan du ha en framtid inom PR, HR/personal frågor där du pga din bakgrund säkert har mer insikt i hur andra kan må och känna sig än folk som glidit på en räkmacka. Sen klär du i kostym så försäljning kommunikations känns också aktuellt?

    Kan du inte studera på distans från där du sitter? Förtjäna din frihet på papper, ingen idee att spela bort tiden när du vet att du kan bättre ;)

    Du förresten folkhögskola finns ju med internat, det kan ju vara en chans till nya vänner och en nystart där du bara får va Victor? Du kan ju testa någon annan stad i Sverige.

    Det där med Sao Paolo vara bara ett skämt, jag har själv bott i Brasilien och pratar Portugisiska =) Dock i Rio de Janeiro som är en roligare stad enligt mig! Men nån gång i framtiden skulle det säkert göra dig gott att åka dit o se hur det är med tanke på ditt sinne för detaljer och interesse för historia!

    O du Victor kom ihåg :

    When men and mountains meet great things happen.

    Du kommer vinna matchen bara du gör det som den schyssta smarta Victor. Agenten är skön men han spelar inte efter någons regler, just nu behövs det ;)

    Fredens kompis // Mvh Marcus

    Skrev anonymt innan!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Asperger och lindrig retardation har redan strukits av personalen på Rättspsyk i Huddinge. Däremot så anser man att jag lider av autistiska drag. Men det finns ju massor av människor med autistiska drag, asperger eller fullt ut autism som inte behöver en förvaltare. Så nu när retardationen är strykt så borde det vara enklare att vinna i en rättslig process. Men innan en eventuell sådan måste man självklart vara fri från rättspsyk. Jag tänker dock testa att spela enligt deras regler, men om det tar sjukt lång tid och jag inte ser något ljus i sikte så kan man som jag sagt föra ärendet till rätten igen. Tas det upp i rätten så har jag nog en del att peka på som jag menar blivit galet vid den förra processen. Hehe, det är sant.. Det finns inga lindrigt eller måttligt intelligenta.. Men det ska väl alltid finnas massor av grader på efterblivenhet så att fler kan stämplas och särbehandlas. Är du intelligent så är du intelligent, men är du efterbliven så kan du vara gravt efterbliven, marginellt efterbliven och kanske enbart efterbliven.. Om nu retardation betyder efterbliven alltså, kanske har fel där.. Men retard är fortfarande retard! Haha, ja du, det kan ingen här på avdelningen tro heller. Jag antar att Vuxenpsykpersonal enbart har läst och trott på gamla uppgifter, och BUP har dels lutat sig mot gamla tester som jag kanske presterade dåligt på som 15 åring till följd av omognad och ointresse bland andra faktorer. De har även mössincidenten att peka på som var rätt så annorlunda och omogen. Som tur är så har utredningen i alla fall bevisat att den diagnosen inte stämde. Då förstår man kanske varför jag känt mig så missförstådd och kränkt när myndigheterna behandlat mig som om jag voren marginellt mentalt retarderad.. Jag har alltid vetat att jag är smartare än så.

      Jo, jag kan ju steka mat redan och göra det mest grundläggande som att följa recept. Men avancerade maträtter har jag inte prövat på ännu. Jag kommer att göra vad som krävs för att slippa extrastöd i framtiden. Det är fel att när man väl fått extrahjälp så skall man bevisa att man är skötsam och klarar av allt för att få bli av med den, men vanligt folk kan svälta sig och ändå få samma fri- och rättigheter som personer i min situation måste kämpa för att få.. Man kan tycka att det borde vara lika för alla där, att de andra också ska nekas dessa fri- och rättigheter och måsta kämpa de också! Eller att vi ska slippa bevisa saker och ting, och kunna få bli lämnade ifred även om det innebär att vi svälter ihjäl. Inte för att det skulle hända men du förstår poängen. Ja, jag tror säkert att man har den synen idag att om någon inte kan laga sin egen mat eller sköta sin ADL så är denne lindrigt retarderad. Äldre män ursäktas pga att samhället var annorlunda på den tiden. I ärlighetens namn är jag inte så olik en sådan herre, då min mor skött all matlagning när jag bodde hemma. Det är ett stort kliv att börja ta ansvar bara för att man flyttat ut, när man aldrig behövt det förut.. Handlar nog mer om bortskämdhet än om retardation..

      Bingo! Du har fått rätt uppfattning om mig =). Mobbad i årskurs fyra, utsatt för ryktesspridning i årskurs nio som kan jämföras med mobbing. Jag mot resten var det ju i praktiken på Tegs Central, och enbart syrran var på min sida och jag på hennes. Men de allra flesta eleverna valde inte sida utan var neutrala naturligtvis. Så det kanske var 20 pers mot oss som fick skolkuratorn och rektorerna på deras sida.


      Radera
    2. Min video där jag kammar upp "fluffet" är inte den mest populära, utan det är filmen om Agenttråden. Men visst, den filmades år 2008 när jag fortfarande bodde hemma men pluggade på Strömbäcks folkhögskola så visst var jag glad på den tiden. Livet var bra i hemmet och jag var mitt gamla jag, utan diagnoser, förvaltare eller annan handikapphjälp, och på skolan så funkade det väldigt bra det året 08 till 09. När jag flyttade hemifrån började skolket eftersom att jag hängde hemma hos Ilona på nätterna, jag fick sol-teamet och god man.. 2009 blev det året när allt dåligt började dyka upp.. År 2008 var ett bra år i stort och när jag bodde hemma så var jag en normal person i folks ögon, till skillnad från efter flytten när de behandlade mig efter andra måttstockar än tidigare. Det är lite svårt att sprida glädje när man inte känner någon glädje.. Det är det största problemet där! I min problemfria situation i föräldrahemmet så fanns det anledning att vara glad, inte längre känns det som. Men visst kan jag fortfarande skratta åt roliga saker, men jag känner ingen direkt glädje nu när jag är i den sits jag befinner mig i.. Jag kan säkert bli en förebild för andra som upplevt det som jag upplevt, jag kommer förmodligen att prata även i fortsättningen.

      Ja funderar på att åter börja plugga på en folkhögskola. Om jag pluggar i Umeå så kan jag tydligen bli körd till skolan av Rättspsykspersonal. Men allt det där ska diskuteras om inom den närmsta tiden, det bästa vore om jag kunde börja plugga nu till hösten! Det viktigaste är dock att jag inte behöver göra om en massa somj jag redan gjort. Vill kunna börja där jag var och då återstår som längst två terminer och som minst en termin av plugg.

      Jag har pluggat på två folkhögskolor redan. Bodde på internatet i Mellansel, men jag tycker att den är för långt från civilisationen och för långt från Umeå. Om det ska kunna gå ihop med vården så måste det bli en av skolorna i Umeå, och då fungerar inte internatet. När jag öppenvårdas så funkar ju internatet utmärkt. Fick jag välja skulle jag vilja flytta till typ Stockholm och plugga där, och då lämna allt från Umeå bakom mig. Men det går ej.

      Pratar du portugisiska och har bott i Brasilien? Hur kommer det sig? Jag vet att Rio de janeiro är roligare med karnevalen och allt, måste besöka den i framtiden :).

      Vi får hoppas det, jo det funkar uppenbarligen inte att bara spela efter sina egna regler. Man måste tyvärr rätta sig efter andras regler ett tag. För att få tillbaka sina egna lika spelregler, som felaktigt togs ifrån mig.

      Radera