Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

tisdag 1 maj 2012

Psykrehab kallat till rådslag angående Pat. Victor Nygren 08-09-11! De har inte bedömt situationen helt korrekt! (2008)



Besök 08-09-11


Kontaktorsak: Kallad av soc. till ett rådslag ang. pat.



Aktuellt
Frågeställningen är om det kan ev. vara aktuellt med en jourplacering angående de senaste händelserna runt Victor. 

Den sista tiden har han inte varit på Strömbäcks Folkhögskola och fortsatt sina studier med anledning av att han inte klarade Körkortet på den intensivkurs han läste. Vägrar att fortsätta studierna om inte pappan betalar honom. En konsekvens av att inte fått körkort är att börjat vara ute på kvällarna och börjat nyttja en del alkohål.
Han har även varit på domstolsförhandlingar både för att blivit misshandlad samt har misshandlat.
Hemsituationen i familjen är ohållbar och föräldrarna har signalerat att de önskar att boendesituationen löses för sonen.
Victor ansökt om LSS-boende vilket ligger tidsmässigt långt fram.
I den akuta situationen diskuteras möjligheten för honom att få  utökat stöd av kontaktperson 3-5 dagar i veckan.

Ut. informerar att någon kontakt med psykiatrin inte etablerats med anledning av att BUP ringde återbud till träff i början av veckan.

Bedömning


Främst bör insatser via socialtjänsten in i detta läge och en kontakt med Anders Holma etableras. 


Åtgärd


Informerar om vem som är kans samt att kurator Barbro Appelblad är behjälplig vid behov.


Mina tillrättavisningar:


Angående körkortet:

Det stämde att jag sket i studierna när det var en del tjafs angående mitt bilkörkort och intensivkursen i september 2008. Det som inte stämmer är att jag var arg eftersom att jag "misslyckats" med körkortet.. Jag lyckades faktiskt med teoriprovet för bilkörkort vid första försöket efter att ha pluggat på ordentligt, och jag hade inga större svårigheter med att köra farsans bil eller den bil som fanns vid övningskörningen.

Det jag var arg på var att körledaren som jag körde med sa att jag skulle behöva 30 eller om det var 60 lektioner för att bli godkänd till uppkörning av honom. Han mjölkade mig på lektioner och jag menade för det första att om man går en intensivkurs så ska man ha fått den utbildning som behövs under denna kurs och man ska inte behöva mer lektioner (kostar fan 500 kr per lektion), och sen menade jag att farsan valt fel körskola (Vindelns i Umeå stad), när han borde ha valt Vännäs där gamla klasskompisar övningskört.

Min far vägrade att inse att han bokat fel körskola åt mig och han vägrade även att boka in mig på Vännäs istället, som jag hört bättre om.. Klart jag blev arg och förbannad när körläraren tänkte mjölka mig på 60 lektioner innan han ansåg att jag var klar och jag är helt säker på att han var rasist! En kvinnlig elev blev godkänd efter att hon kört de lektioner som erbjöds henne under intensivkursen och hon var vit, jag är ju inte sämre på att köra än någon jävla tjej.

Aja, tjafsen runt körkortet handlade alltså om valet av körskola samt om mjölkningen, jag hade ju lovat folk att jag skulle ha mitt körkort efter att kursen var klar inom två veckor efter att den påbörjats och det hade jag haft ifall Vindelns körskola inte var jävla utsugare som nu har gått i Konkurs!! Att jag sedan krävde farsan på pengar för att jag inte fått mitt körkort berodde på att jag anser att han bar skulden som bokat in mig på en utsugarskola istället för på en vettig körskola där jag fått mitt körkort inom sagd tidsgräns för intensivkursen.

Jag klarade teorin och skulle garanterat ha klarat uppkörningen. Problemet var att jag valde att köra upp utan körledarens godkännande, och det gick dåligt då bilarna som jag fick använda var helt annorlunda vad gäller spakar och pedaler och allt annat innuti bilen, hade jag fått köra samma bil som på intensivkursen så hade jag nog klarat det.

Angående nyttjande av akohål:
Nej, jag började inte att nyttja alkohål efter att jag inte fått mitt körkort.. Jag umgicks med folk som Ilona Hyvönen som festade och drack men jag själv drack inte! Jag kanske lät dem göra mig full en gång under 2008, men då blev jag så full att jag knappt kunde stå på benen.. I övrigt så drack jag aldrig och jag har bara druckit tre eller fyra gånger under hela mitt liv. Festandet berodde inte på körkortet utan på att Ilona festade, och jag var med henne när jag inte for till skolan.. Att jag blev full en gång berodde på att hon ville att jag skulle testa Tequila med salt och jag lät mig övertalas.


Angående domstolsförhandlingar:


Under 2008 så var jag i domstol eftersom att två tjejer hade utsatt mig för skadegörelse, ofredande och misshandel.. Jag var aldrig åtalad själv vad jag minns!


Angående hemförhållanden och LSS-stöd:


Föräldrarna må ha tyckt att det blev mycket bråk i hemmet runt körkortet men utöver den tidsperioden under augusti till september 2008 så var det lugnt. Jag ansökte inte om LSS-stöd, jag ansökte om SOL-teams stöd via LSS. En viss skillnad, och det var tänkt att bli av när och om jag skulle flytta hemifrån i framtiden. Jag flyttade hemifrån ett halvår senare..














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar