Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

fredag 18 maj 2012

Jag vill ta hämnd på snubben som ägde mössan efter att rektorerna på TC gett mig en assistent, något som gör att många elever på skolan hånflinar åt mig, inte minst snubben som orsakat situationen! Han fick inget straff, alltså var hämnd berättigat!

Läraren Ted!
2005-12-19 14:54 Anna-Rosa, läkare /Dok 15:46

Uppgiftslämnare
Pappa Gösta

Kontaktorsak
Familjen sökt ut

Aktuellt
Victor är anmäld för misshandel av lärare. Är i skolan första dagen idag. Vuxen stöd.
Föräldrarna upplever enligt Gösta att de får ett bra stöd från skolan under rådande omständigheter.
Victor kränkt av att den andre pojken inte varit i fokus. Fastnat i detta och ältar detta på ett sätt som föräldrarna inte finner rimligt.
Föräldrarna har på eget bevåg ökat medicinering med 1/2 tabl
Önskar fortsätta med detta. Hade det som förslag till familjen för ngn vecka sedan men de trodde då inte att det skulle vara möjligt.
Aktuellt är en neuvropsykiatrisk utredning vilket förtydliga problematiken. Victor har många drag inom autismspektrat, svårt att se egen delaktighet i det som sker, fastnar i olika teman vilket tar orimliga proportioner, svårigheter i sociala relationer. Victor använder nu sin diabetes som ett maktmedel mot sina föräldrar utan att förstå vad han riskerar om han inte tar sina insulinsprutor (sex/dag).
Viktigt är att se om alternativ medicinering är befogad efter utredning eller om avsaknad av effekt efter genomförd utredning.

Rättelse: "Så föräldrarna upplevde att de fick ett bra stöd från skolan? Detta ska jag ta ett snack med dem om.. Antagligen så var jag kränkt av att den andre killen inte hamnade i fokus, han fick knappt någon konsekvens riktad mot sin person.. Jag fick av skolan en assistent som förföljde mig som en svans och det ledde till hånfulla och annorlunda blickar från både ovänner och gamla vänner när de såg mig med assistenten i skolkorridorerna.. 

Den andra killen hade orsakat bråket men fick ingen assistent, han kunde fortsätta att hänga med sitt gäng och skolan fokuserade enbart på mig.. Dessutom så lade rätten ner mina anmälningar om skadegörelse och övervåld medan jag blev dömd för ofredande (med mössan) och misshandel.. Så både rätten och skolan dömde mig för det som hänt medan han som bar upphov till allt knappt fick en tillsägelse..! 

Självklart var jag upprörd och kände mig kränkt! Om föräldrarna inte fann det rimligt så bevisar det bara vilka dåliga föräldrar de var och är som inte kunde förstå hur jag kände det när skurken som orsakat händelsen med mössan inte fick ngt straff medans jag fick flera straff.. Dömdes ju även till vård inom socialtjänsten!! 

Gällande skolan så tog sig inte det orimliga proportioner, möjligtvs så tog det där om sexårs orimliga proportioner. Problemen i relationer med andra på skolan berodde på att jag hamnade i en sportinriktad klass där jag inte hade så mkt gemensamt med den övriga klassen. Hade jag fått gå kvar med polarna från mellanstadiet så hade saker förmodligen fungerat lika bra som de gjorde årskurs 5 och 6. Jag kan alltid redogöra för min del i det som händer, dock så vägrar jag att erkänna sånt som jag aldrig gjort eller begått."

Bedömning
Pojke med stora sociala och emotionella svårigheter, neuvropsykiatrisk problematik i botten?
Fortsätter med Zoloft med i dos 1 1/2 x1.

Åtgärd
Fortsatt kontakt med Sibylla.

2005-12-21 15:20 Anita, sjuksköterska /Dok

Aktuellt
U.t blivit kontaktad via sekreterare, eftersom u.t har joursökaren.
Polisen ringt och vill att jouren kontaktar fadern Gösta på mobil.
Victor har då idag agerat en hel del både hemma och i skolan idag, enligt polisen.
Vilket bl.a. är att han slagit sönder en del inredning hemma, och söker knivar för att hämnas på en viss person.
Dragit ut på "stan", och hotar med att han ska hämnas en kille.
Victor har kontakt här på BUP, hos Sibylla, och medicineras med zoloft.
Polisen har blivit kontaktad av soc. Nilla Borg, med önskan om handräckning, men polisen säger att dom inte kan göra något, så länge Victor inte gjort något, som föranlägger ett polisingripande.
U.t får tag i pappan på telefon, och då står han utanför videoteket, där Victor då vistas för tillfället. Pappan säger att han inte just nu kan hantera Victor själv, men ska ändå gå ner i videoteket och prata med Victor.
Råder pa. till att kontakta soc. för hjälp, och begära polishandräckning, om det skulle behövas barnpsykiatrisk bedömning, och att Victor inte vill komma hit.
U.t råder pappan också till att kontakta oss igen om han behöver.
U.t kontaktar jouren och ärendeansvarig här på BUP, för info.

Min åsikt: "Sjukt att farsan gjorde allt för att stoppa min hämnd, när den var så berättigad.. Ingen annan ville straffa snubben som ägt mössan men de hade straffat mig på flera sätt.. Inte mer än rätt att jag då skulle straffa honom personligen! Detta ville alltså min far förhindra och man kan ifrågasätta hans lojalitet till sin son här.."

2005-12-21 16:16 Sibylla, kurator /Dok, 16:30

Åtgärdstyp
Telefonstöd

Uppgiftslämnare
Moder Anna

Aktuellt
Tel av moder angående Victor som kommer hem från skolan och är arg. Han ska ta hämnd på en pojke i skolan.

Modern har ringt skolan och beskrivit situationen varvid skolkurator ringer polisen som upplyser föräldrarna att de inte kan göra något ingripande eftersom han inte gjort något för tillfället.

Mitt yttrande: "Jävla idiot "mamma" är!!! Hon förtjänar inte längre att kallas min mamma så som hon förråder mig vid detta tillfälle!! En riktig förälder hade hämnats personligen åt sin son eller låtit sonen ta hämnd, men den här kvinnan (ja, jag ser henne ej längre som min mor efter att ha läst hennes rapporter till BUP), gör allt för att förhindra att min berättigade hämnd kan komma till stånd! 

Hon ringer skolan och tjallar på SIN EGEN SON; detta är förräderi i mina ögon!! Förstod hon inte att skolans kurator skulle kontakta polisen för att skydda snubben som jag ville hämnas på?! Nej, Anna borde ha hållit käft om mina hämndtankar och låtit mig spöa skiten ur den kille som bar skulden till allt jag drabbades för.. Vi hade bråkat på mellanstadiet vid flera tillfällen, jag och denna kille, så varför skulle hon stoppa upptrappningen nu? 

En riktig mor hade velat att sonen skulle få sin hämnd.. Denna svennemes till förälder skulle istället varna skolan för mig vilket resulterade i poliskontakter och bup-kontakter.. Hon själv snackade till BUP om minsta lilla grej utan att tänka på VILKA KONSEKVENSER detta kunde RESULTERA i för mig i FRAMTIDEN!!! 

Näe, hon framstår som en mycket svekfull slyna, och min mor kommer hon aldrig att få kalla sig efter att ha tjallat på mig till allt och alla...!! Fan, jag har fått diagnoser pga dessa kontakter med BUP, diagnoser som senare användes som grund för förvaltarskapet i rätten!!! Hennes fel helt klart, hade hon inte kontaktat BUP så hade jag inte fått dessa felaktiga diagnoser och då hade jag varit en fri man idag...!"

Victor åker till videoteket för att söka klasskompisen.
Fadern och morfadern åker dit för att hämta honom vilket de lyckas med och nu kl.16.30 är Victor i hemmet.
Modern önskar att få något lugnande till honom i denna akuta situation. Victor äter inte eftersom han inte kommer att äta förrän föräldrarna lovat att han slipper ha en person med sig på skolan. Rektor har satt in den åtgärden efter uppträdande förra veckan både för att skydda Victor och för att skydda omgivningen.

Föräldrarna planerar att Victor är ledig resten av veckan

Mitt yttrande: "Bara för att Anna jobbar som sjuksköterska (adoptivmodern) så ska hon medicinera allt och alla.. Hon tror att mer tabletter hjälper mot den ilska som är berättigad, hon förstår inte att rättfärdighetens låga aldrig kan dämpas med mediciner.. Den kan dämpas när hämnden är slutförd och endast då".

Bedömning
Victor är nu upptagen med hämnd och uttrycker att han ska "döda" den pojke som han var i konflikt med. Händelsen som utlöste konflikten ligger en vecka tillbaks i tiden men något har triggat igång händelseförloppet igen.

Förälder har nu planerat att Victor inte ska gå i skolan resten av veckan.
Av föräldrarnas beskrivning verkar Victor fastna i sin hämndkänsla nästan på paranoisk nivå vilket också kan stödja att han har en neuvropsykiatrisk problematik.

Mitt yttrande: "Jag uttryckte "Jag ska döda den jäveln" och liknande saker ja, men det gjorde ju mina motparter mot mig också.. Herregud, man menar väl att man ska ge personen ett kok stryk men i 16-års åldern så säger man döda när man menar spöa, förstår ej att alla tog ordet "döda" så seriöst för jag polisanmälde flera på apberget som skrev sånt till mig men polisen lade ner det.. Och dessa personer var inte anonyma likt de på Flashback. 

Det som triggat igång konflikten igen var rektorernas beslut att ge mig en personlig assistent som följde efter mig som en svans vart jag än gick i skolan! Hånflin från mina antagonister inklusive snubben som orsakat situationen gjorde att jag ville hämnas.. Det var inte heller bättre det faktumet att gamla polare bröt kontakten med mig och gav mig "konstiga" blickar. Självklart ville jag hämnas för min förändrade situation som jag ansåg snubben som ägt mössan skyldig till".

Åtgärd
Information till Bakjourläkare.

2005-12-21 19:41 Annelie, läkare /Dok 18:11

Aktuellt
Undertecknad, i egenskap av jour, blir kontaktad av soc beredskap, Kristina Lidström, som berättar om Victor, det som hänt tidigare och idag, vg se även tidigare anteckningar. U.t. talar i omgångar med Kristina Lidströ, talar även med mor.

Mitt yttrande: "Jag skriver Kristinas fulla namn då hon kränker mig i sin text, att blint tro på Nilla Borgs uppgifter utan att kontakta mig och höra den korrekta versionen är inte acceptabelt!! Särskilt inte om det skrivs in i handlingar som läggs till grund för utredningar om min hälsa osv.. Hon får gärna ta tillbaka allt hon skrivit som är fel så kan jag glömma detta.."

Kristina fortsätter:

Håller på med sexuella trakasserier mot flickor. (Ni vet ju att detta är lögn). Har blivit anmäld för misshandel mot en lärare. Fått en resursperson i skolan för att skydda honom och omgivningen, vilket han inte vill ha, tycker att det är orättvist, vill att föräldrarna ringer ikväll till rektorn för att få bort denne person. 
Har svårigheter att läsa av den sociala "koden". Kan inte se sin egen del i saker och ting som händer (Det kan jag visst, bara för att Nilla Borg påstår detta så är det inte sant). Han anser att det alltid är andras fel. (Nej, jag anser att det är andras fel när det är andras fel!!! De gånger jag gjort fel så har jag medgett detta! Jag erkände ju att jag slängt mössan och varit våldsam mot läraren.. Men jag sexuellt trakasserade inte sjuorna!!!)

Hamnat i slagsmål den 13/12. På fre kväll den 16/12 var han på stan och det kom en grupp på 15 st emot honom.
Provocerade honom verbalt. I denna grupp fanns en kille som går på hans skola som han nu känner stark hämndlustkänsla emot.

Rättelse: "De provocerade mig inte enbart verbalt.. Vi bråkade också och det slutade med att både jag och den andra snubben anmälde varandra för misshandel, detta lades ner då ord stod mot ord".

Var på skolan idag och tycker att andra "flinar" åt honom. Som ovan nämnt, ogillar han att han har sin resursperson. När han kom hem var han rasande, slog sönder saker. Är hämndlysten mot ovannämnd kille. Stack iväg till Videoteket utan ytterkläder men fld och morfar kunde åka dit och hämta honom, han var på Videoteket lugn.

Rättelse: "Jag tyckte inte att andra flinade åt mig.. Jag såg att andra HÅNFLINADE åt mig när jag hade assistent.. Idiot!"

Det mor oroar sig mest över är hans svåra diabetes, tar 5 insulinsprutor per dag och han har endast ätit frukost idag då han också tog sitt morgoninsulin. Vägrar att äta och ta sitt insulin. Morfar är hos dem i nuläget och försöker tala med honom om detta. Föräldrarna är oroliga för honom, dels kring att han inte fått i sig mat och insulin, men de går också som på "ett minfält"- känner oro att han skall få utbrott och bli våldsam när han också har denna hämndlystnad.
Är i nuläget lugn och trött. Men mor önskar att vi kommer på hembesök och gör en bedömning.
Har tidigare i em på BUP hämtat T Stesolid 10 mgx3 (Dr Anders har ordnat det).

Mor har talat med diabetessköterska som kommer att ringa till dem ikväll för att försöka tala med Victor om allvaret kring att få i sig mat och insulin.

Mitt yttrande: "Ja, min adoptivmorsa har bara brytt sig om min diabetes och inte om mig som person sedan jag drabbades av diabetes i mars 2005!!! Hon får en att inte vilja sköta insulinet i ren protest mot hennes överbeskyddande beteende.. Hon ändrade maträtterna till mindre söta rätter efter att jag insjuknat, det blev jätte lite godis, ingen läsk, inga sockerkakor (som jag åt dagligen tidigare), och hon är allmänt jobbig.. Jag vill inte och är inte hennes jävla patient.. Låt mig vara, hade hon brytt sig om diabetesen på riktigt så hade jag fått diabetespengarna som jag fick i försäkring när jag drabbades av diabetes.. Istället så har en förvaltare kontroll över dessa, så vill inte höra ett ord från henne angående min diabetes."

Bedömning
16-årig pojke med symptom som inom autismspektrumområdet. Utredning kommer at göras. Har idag varit utagerande, hämndlysten och hotfull. (Antagligen, det fanns goda skäl vilket du inte nämner). Ej ätit och tagit sitt insulin sedan i morse.

Åtgärd
Konsulterar med Dr Anna. Talar med Dr Anna även om ev hembesök som mor önskar. Dr Anna tycker inte att vi skall åka på hembesök i nuläget om inte Victor vill det själv, vilket han inte heller vill. Har också resonerat med Kristina om dett, vi skulle då vara tvungen att åka dit med polis och det skulle också "trigga" Victor att han får ett utbrott. 
Talar med mor om ovan och nedan nämnt.
1. Utegångsförbud.
2. Få i honom mat och insulin och om inte det går - transport till Barnkliniken och om det inte går självmant -kontakt med polis.
3. Om han blir våldsam - kontakt med polis för polishandräckning till distriktsläkarjouren för vårdintygsbedömning.
Info mor att Kristina kommer att ringa åter till dem om ca 1 timme, men info mor att de själva naturligtvis skall ringa tidigare till henne vb för stöd i hemmet i denna situation.
Skall info morgondagens jour att ta kontakt med familjen.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar