Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

måndag 2 april 2012

Tingsrätten svarar på min skrivelse till dem angående att Överförmyndarnämnden i Umeå kommun vägrar att göra en tillsyn över min tidigare förvaltare Håkan Gyllin! (Januari 2012)



Tingsrätten svarar på min skrivelse till dem angående att Överförmyndarnämnden i Umeå kommun vägrar att göra en tillsyn över min tidigare förvaltare Håkan Gyllin!

Victor Nygren ./. Överförmyndarnämnden i Umeå kommun angående överklagande av

Överförmyndarnämndens beslut

Du har i ett mail till tingsrätten framfört kritik mot din tidigare förvaltare Håkan Gyllin. I mailet ber du tingsrätten tvinga Överförmyndarnämnden att utreda de brott som du anklagar Håkan Gyllin för. Du anger vidare i mailet att du vill yrka ersättning av Håkan Gyllin.

Tingsrätten har ingen laglig möjlighet att i mål av det slag som här är aktuellt tvinga någon myndighet, i detta fall Överförmyndarnämnden i Umeå, att utreda brott. I det avseendet bör du vända dig till Polismyndigheten i Umeå som har att utreda ev. begångna brott.

Vad därefter gäller frågan om ditt yrkande om ersättning av Håkan Gyllin kan en sådan fråga bli aktuell i en brottsmålsrättegång för det fall åtal väcks mot Håkan Gyllin för något skadeståndsgrundande brott. I annat fall kan du väcka talan mot Håkan Gyllin om skadestånd vid den domstol som Håkan Gyllin har att svara vid i tvistemål.

För tingsrätten


Anders Carlbaum.

Jag:

Jag har redan polisanmält samtliga brott men polisen anser inte att dessa är brott när de begåtts av en tjänsteman vid en myndighet, i detta fall min tidigare förvaltare.. De påstår att förvaltaren har tillsatts av en "anledning" och att om han tar dessa beslut så har han laglig rätt att göra detta samt att han anses agera i mitt intresse.. Han gör helt enkelt det som är bäst för mig enligt honom.. Problemet är att jag INTE håller med och tycker att det han gjort var det sämsta möjliga för mig... Brott är brott och förvaltare står väl inte över lagen bara för att de utsätter sina huvudmän för brotten? I så fall är jag ju rättslös...

7 kommentarer:

  1. Vet inte hur jag ska inleda det här. Jag har läst dina inlägg ganska länge nu och har en rätt bra uppfattning. Men du MÅSTE själv inse att du inte kan hålla på såhär. Det absolut bästa för dig att släppa allt. Och sköt dig så pass bra och så pass länge att du slipper en förvaltare. Det är din enda väg. Du måste själv inse att precis ALLA utredningar kommer att läggas ner. Eller har du vunnit en enda?

    Fortsätter du som du gör, eller eskalerar i ditt beteende så kommer du att sitta inspärrad snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jo tack, jag har sett att du kommenterat både här och på den gamla bloggen innan den stängdes av blogg.se.

      Om du har en så bra uppfattning så borde du inse att jag inte kan ge upp för att det gäller min frihet och mina mänskliga rättigheter. Och förvaltare ska inte komma undan med vad som helst bara för att de har föräldramakt över sina huvudmän!! Som jag skrev tidigare, förvaltarna är inte mina föräldrar och om rätten tror att de kan dela ut låtsasföräldrar/diktatorföräldrar så misstar de sig grovt. Föräldrar är människor man växer upp med och inte folk som en domstol bara delar ut!! Att grovt efterblivna kan få godemän etc är en sak, men smarta individer som jag själv ska inte ha det.

      Jag kan visst protestera när kommuntjänstemän utsätter mig för maktmissbruk.. Förvaltarna bråkar med fel individ när de bråkar med mig.. Släppa allt? Det är omöjligt att släppa ALLT innan förvaltarskapet och djurförbudet har upphävts samt innan jag får igen de pengar som "försvunnit". Jag tänker aldrig böja mig, att samarbeta hade kunnat funka med en god man men det byggde på att även godemannen måste kunna acceptera att min vilja går först ibland.. Nu ville denna ha förvaltarskap så fort denna inte fick som han ville.. Och sen har både han och nya förvaltaren missbrukat sin ställning! Kommer knappast att böja mig för dem, de är ju fiender man bör bekämpa tills man segrat eller dör.

      Att alla utredningar läggs ner stärker mig bara i min uppfattning at kommunen konspirerar mot mig och är partisk med förvaltaren. Rätten bryter mot lagen då den ska vara opartisk, men den är i allra högsta grad partisk med förvaltare som den själv beslutat om. Att polisen lägger ner anmälningar beror bara på att de tror att förvaltaren inte har begått brott då hans yrke gör det lagligt för honom att göra saker som annars vore brottsliga.. Men jag tänker inte ge mig, det blir väl att polisanmäla fler gånger tills det leder till en prövning i rätten.

      De har redan spärrat in mig under ett förvaltarskap, det är ett straff och inte hjälp!! Jag gillar inte din ton.. Eskalera i mitt beteende? Det är förvaltarna som eskalerar det hela samt myndigheterna som fattar beslut i deras riktning hela tiden. Eskalerar jag så har dem förtjänat det och de har bara sig själva att skylla. Inspärrad kommer jag aldrig bli.

      Radera
    2. Ja, alltså, det här är ju inte mitt problem över huvud taget så vet inte ens varför jag kommenterar.

      Jag kan ju endast ge min synpunkt, och jag har ingen "konspiration" med Umeåkommun. Det kommer aldrig, och då säger jag aldrig, bli bättre av att du håller på såhär. Du kommer aldrig någonsin vinna ett mål, du kommer inte få igenom en polisanmälan, och det kommer absolut inte leda till en vinnande dom i varken tingsrätt eller hovrätt.

      Det är något du måste acceptera om det hela ska leda till något bättre. Sen tycker jag att du bör lyssna på "Anonym" här nere angående någon som kan tolka dina känsloyttringar på rätt sätt.

      Radera
    3. Inte jag heller..

      Varför skulled det inte bli bättre? Det kan ju inte bli sämre om man säger så. Och jag vet att jag har blivit missuppfattad av myndigheterna i Umeå och att jag därför förmodligen kan vinna i framtiden genom att ställa kommunen till svars, då det framkommer att jag inte lider av "marginell mental retardation" och att jag inte "varit oförmögen att ta vara på mig själv eller min egendom".

      Pengarna jag gav till tjejer innan förvaltarskapet var mina ihopsparade månadspengar samt så gav jag inte bort mer än jag hade råd med, och jag har alltid kunnat ta vara på mig själv, och SOL-teamet var bara tänkt som ett stöd i början när jag flyttat ut. Att rätten lyssnar på Överförmyndarnämnden och förvaltaren som lyfte fram denna hjälp som ett bevis på att jag inte kan "ta vara på mig själv" är beklagligt. När det bevisats att jag fick sol-team av en annan anledning så kommer de bli skadeståndsskyldiga.

      Jag har heller aldrig haft anmärkningar eller skulder men ändå så ska jag behandlas av företag som om jag haft feta skulder.. Ja, jag kan inte teckna abbonemang och betala av saker i månaden.. Kan inte köpa saker via faktura eller liknande. Samma regler gäller för mig som för den som har feta skulder hos fogden och det är kränkande!! Tror nog att jag i framtiden kommer få upprättelse och då kommer instanserna i Umeå kommun få ångra att de felaktigt gett mig massa hjälp som jag enligt lagen inte ska ha.. Ja, om jag nu kan ta vara på mig själv och min egendom så ska jag inte ha förvaltare. Att jag gav bort någon summa till ngn brud bevisar inte att jag inte kan handskas med pengar, jag hade RÅD att ge bort dessa småsummor.

      Varför skule jag aldrig någonsin vinna ett mål? För att Sverige inte är ett rättssamhälle?! Det verkar ju vara ganska korrumperat inom polisen eftersom attd e lägger ner anmälningar hur som helst.. Så fort de riktas mot dem själva eller andra tjänstemän.. Om ärendena når Hovrätt kan jag nog vinna, men Umeå Tingsrätt är för korrumperad och partisk med förvaltare..

      Det är dem som ska acceptera att jag inte vill eller skall vara under förvaltarskap. I ett fritt samhälle bör jag slippa förvaltarskap som resten av befolkningen.. Allt annat är brott mot mina mänskliga rättigheter.

      Radera
  2. Hej Victor.

    Jag heter Linda och har under lång tid arbetat med människor med olika autismspektrumstörningar eller tillstånd. Mitt arbete har bland annat gått ut på att fungera som en känslomässig hjälpande hand i situtioner där dessa människor kan ha svårt att kanalisera sina känslor.

    Det jag undrar är om du har kontakt med någon som har kunskap och utbildning inom autismspektrat och som kan fungera som en sådan person för dig?

    Anledningen till att jag frågar är för att jag ser att du har ett behov av samtala med någon som förstår hur du tänker. Jag har märkt att du för varje blogginlägg framstår som mer förtvivlad och desperat. Det har ju självklart sin förklaring i vad du går igenom med myndigheter och förvaltare och observera att jag inte uttalar mig om rätt eller fel i dessa frågor.

    Om du inte har kontakt med kunnig och utbildad person med uppgift att guida dig tycker jag att du ska vända dig i första hand till en psykolog för att få tips om var en sådan person kan finnas och i andra hand till din kommun, förslagsvis till den instans som har hand o SOL-teamet och fråga dem.

    Även om en sådan person aldrig kan hjälpa dig med situationen med myndigheterna (och det skulle inte vara dennes uppgift heller) kan du få hjälp med de många känslor som situationen framkallar. Det är mycket vanligt att personer som ligger inom autismspektrum drabbas av känslostormar i olika situationer och eftersom man är dålig på att sortera sina känslor leder det till ett känslokaos som på sikt kan vara direkt farligt.

    Hoppas du inte tar illa upp av frågan då den är ställd i all välmening!

    SvaraRadera
  3. Hej Victor!

    Jag undrar om du kan skriva mer inlägg om serier du ser på och vad du tycker om dem? Du formulerar dig riktigt bra!

    /Bella!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej bella!

      Jag har väl inte skrivit ett enda inlägg om serier som jag gillar att se på? Vad skulle vara så intressant med det?

      Tackar för komplimangen.

      Radera