Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

tisdag 20 mars 2012

Detaljerad beskrivning av mössincidenten och efterföljande konsekvenser! (December 2005 till februari 2006)!


Det var i nian som mössincidenten skedde och den fick tråkiga följder för mig som att jag belades med en assistent (hade aldrig haft det tidigare i mitt liv) som följde efter mig överallt. Jag blev då uttittad av andra ungdomar (tidigare vänner) med en annorlunda blick. Till slut krävde jag att assistenten skulle tas bort och det hölls möte med föräldrar och rektorer där de lovade att så skulle ske..

Tyvärr så blev det bara ett fult spel från rektorernas sida (det fanns två st) då assistenten fanns kvar i klassen 9BIS som jag gick i och påstod sig finnas där som extrahjälp för alla.. Men det var uppenbart att han höll ett extra öga på mig och det dröjde inte länge före man såg honom efter sig i korridorerna men på betydligt längre avstånd för att undgå att bli upptäckt..

Jag vägrade att fara till skolan och krävde pånytt att assistenten skulle bort men rektorerna vägrade.. Jag mottog då under två veckors tid skoluppgifter i hemmet som en lärare kom förbi med. Efter cirka två veckors hemmapluggande så beslutades det att jag skulle plugga med assistenten på Tegskyrkan i Umeå tills vidare så vi satt där och pluggade ett antal gånger, detta accepterade jag eftersom inga andra elever kunde stirra på en som om man var handikappad eller ngt..

(Denna historia stämmer in på januari år 2006 när det gäller konsekvenserna med assistenten.)

Jag gillade inte det nya bemötandet av gamla vänner och jag hade alltid varit som alla andra och uppskattade ingen förändring. Efter dessa två veckor så beslutades det att jag skulle överföras från högstadieskolan Tegs Central där jag gått sedan sjuan och istället börja på IV-Individuella Programmet som hörde till Gymnasieskolan Dragonskolan men som gjorde det möjligt för barn som inte klarat högstadiet eller av andra orsaker tvingats sluta på sin högstadieskola (som i mitt fall) att plugga upp sina betyg så att de kunde bli intagna på gymnasiet.

Mina föräldrar lät sig övertalas till detta skolbyte och gjorde det bland annat för att jag skulle slippa hamna i nya bråk med de elever som ständigt i korridorerna på TC hade som hobby att retas med mig. Efter mössincidenten blev mitt liv bara sämre och sämre.. Jag är inte glad över beslutet då det faktiskt inte var jag som startade bråket som ledde till allt detta, det var den andra killen som borde ha blivit påtvingad assistent osv..

PS: Jag kissade inte ner en mössa som jag sedan kastade på en lärare.. Det var en annan elev som tog min walkman som han började slicka på och efter det så spottade jag i hans mössa vilket ledde till att han slängde den i golvet så att den gick sönder.. Det var farsans gamla walkman som man lyssnade på hederliga kassetter i (jag brukade spela in Rix FM musik på kasetter under denna tid och lyssna på) som han slängde sönder och på grund av att en sådan inte längre gick att köpa i butik så blev jag både kränkt och förbannad.

Jag som var kissnödig och hade ryckt till mig killen i frågas mössa gick sedan in på toan där jag urinerade på den. Sedan skulle jag kasta killens mössa på honom men den flög genom luften och landade på en tjejs rygg, tjejen stod i närheten av honom, det blev en stor fläck på hennes jackrygg och det stänkte då även på en annan tjej som satt bredvid henne..

Den här tjejen blev rasande (var en gammal klasskompis) och attackerade mig med knytnävsslag (tjejen som fick mössan på sig sprang skrikandes iväg) och jag försökte hålla henne borta. Då kom läraren i Träslöjd och teknik, Ted, och la sig i (han hade sett allt från början men ingrep först nu när tjejen och jag tjafsade) genom att gå emellan och säga åt mig att be tjejen om ursäkt. Jag bad tjejen om förlåt men tyckte händelsen att jag kissat på killens mössa var komisk så jag fnissade lite vilket tände hennes vrede igen utan att det varit min mening..

Hon slog mig några gånger samt puttade in mig i en vägg, och jag som var mkt upprörd sj var på väg att göra ett utfall mot henne (jag var sexton år men jag hade fyllt år bara tre dagar tidigare) när läraren grep tag i mig. Han höll hårdhänt fast i mig och jag bad honom att släppa mig vilket han vägrade.. Då började jag att försöka slå, riva och klösa honom på händer och armar för att få honom att släppa mig.. Det slutade med att två andra lärare ingrep och att alla slet iväg mig till rektorsexpeditionen. Ingen av rektorerna var på kontoret den här dagen.. De brottade ner mig och tog grepp som gjorde att jag hade ont i delar av kroppen flera veckor efteråt.. Jag hölls nere tills jag lugnat ner mig (en av lärarna var stor och kraftig (tjock) så jag mosades typ under honom..

Iaf, polis kallades till platsen men då hade jag lugnat ner mig (det var första gången jag beblandade mig med poliser) och en anmälan gjordes. Senare dömdes jag för ofredande mot tjejen för mössan och fick betala 500kr i skadestånd vilket jag ansåg rimligt, läraren Ted ville ha 12k i skadestånd för misshandeln (sveda och värk) men fick bara 1000kr i skadestånd. Jag ville egentligen inte att han skulle ha en krona, men jag betraktade domen som en seger eftersom att han och hans sambo smällde igen dörren i vredesmod när domen meddelades.

Min anmälan om övervåld av lärarna lades ner vilket jag blev väldigt sned på.. Och min anmälan om skadegörelse för min Walkman lades också ner då en Walkman inte längre ansågs ha något värde...! Inte mer än en femtiolapp!! Trots att den kostat rätt mkt när farsan köpte den en gång i tiden..

Jaja, jag fick en assistent efter detta i början av vårterminen 06 och sen tvingades jag byta skola osv den 24/01-06.. Perioden mellan själva händelsen och vårterminen så hade jag en fritidsledare på skolan som agerade assistent. Killen som startade alltihop fick inget straff alls vare sig av lärare eller rätten så jag kände och känner att jag blev orättvist behandlad vid tillfället.

4 kommentarer:

  1. Är imponerad av hur du orkar ta strid mot allt och alla. Var får du kraften ifrån? Har du gjort fel någon gång som du kan erkänna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Tackar.. Jag har gjort flera misstag och fel i livet men en hel del berodde på andra, andra berodde på impuls. I ärendet med mössan så berodde det mkt på en annan elev att jag gjorde som jag gjorde.

      Radera
  2. Om du inte har insett det än så var nog din så kallade "Assistent" bara ett annat ord för livvakt.... inte för riktad till din hjälp utan för din omgivnings skull. Har du någonsin funderat på varför just DU står i centrum för allt drama ? Kan det ha någonting med dig själv att göra? FFS tagga ner lite och släpp taget om mastodont-egot. Det finns viktigare saker på jorden än dig själv och dina känslor. Vem fan bryr sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasismen var anledningen, och det faktum att skolan, psykiatrin och socialen ville stryka över allt som tydde på mobbning och rasism för att själva slippa att ta ansvar.

      Radera